Sök
Stäng denna sökruta.

IRONMAN KALMAR 2022

På lördag är det äntligen dags för Ironman Kalmar, årets triathlonfest. En party bestående av 3860 meter simning, 18 mil cykel och 4,2 mil löpning. Vi väntat på den här dagen i tre år. På lördag är min plan att stå på startlinjen och lyssna på “Just idag är jag stark” för nionde gången i Kalmar. Kanske fälla en tår eftersom alla känslor brukar vara lite utanpå kroppen innan start.

Min 21:a Ironmandistans. När någon frågar så är Ironman Kalmar den tävling jag rekommenderar om man ska köra en enda i livet. Det finns ingen annan tävling som har så fantastisk publik. Och att få cykla på Öland. Älskar!

Vad är mina tips till dig som står där för första gången? Ja för det första så kommer du med största sannolikhet känna dig lite sjuk de här sista dagarna. Det hör till. Ät, sov bra och gör saker som gör dig lycklig. Förstå mig rätt nu. Är du det minsta sjuk ska du inte starta, men det är fantastiskt vad man känner efter sista veckan. Det känns som alla som ska tävla “känner hur det kliar i halsen…”. Ät bara bra och sov mycket så ser vi vad som händer. Är du frisk så ställer du dig på startlinjen. Om inte så sörjer vi en smula, inser att det finns värre saker här i livet än en missad tävling och så kör vi en annan tävling. Som alltid – det som händer, händer. Förbered dig men oroa dig inte för saker som du inte kan påverka! Väl på startlinjen:

  1. Njut. Du har klarat av det svåraste, det vill säga att ta dig till start. Otaliga är människorna som skadat sig på vägen och de som hittat undanflykter för att inte starta. Men du är inte en av dem. Du är en hjälte och nu ska vi fira hela dagen!

2. Ha delmål. Om jag vid start tänker att jag ska simma 3860 meter, cykla 18 mil och sedan springa ett maraton så vill jag gå tillbaka till sängen. Nu. På en gång. Direkt. Se fram emot första bojen, att få passera under bron … Under cyklingen checka av vätskestation efter vätskestation. Samma sak under löpningen. Löpningen i Kalmar är fantastisk för att det är många vätskestationer och 2,5-3 kilometer kan du alltid springa och vill du så gå och få i dig vätska och energi under dom.

3. Starta lugnt och öka sista milen. Är du världens bästa simmare så ös på redan från start, om inte så ta det lugnt vid starten och hitta en rytm. Samma sak på cykeln, ta det lugnt och hitta din fart/effekt. Håll undan mjölksyran så du har ett par ben till löpningen. Jag vet inte hur många tusen tävlande jag hört som säger ”simningen och cyklingen gick bra men jag dog på löpningen” Ironman består av tre sporter men de hänger ihop och det där maratonet ska springas för att du ska komma i mål.

4. Energi. Är det tungt? Ät! Är det trist? Ät. Känns allt bra? Ät. Du tar dig inte in i mål utan att få in dig energi. Kroppen vill sällan äta så gör upp en plan. Ha en plan på när var och hur din energi ska in. Har en vän som heter Greger, han har bland annat kört 30 Ironman på 30 dagar. När jag frågade honom hur han kan springa ett maraton om dagen sa han “Det är aldrig kroppen som tar slut på en Ironman-mara. Det är antingen energi eller så är det huvudet. Så har du fått i dig energi så vet du att det är huvudet och då är det bara att fortsätta”

Min första Ironman hade jag med mig snickers. Och gels. Och energikakor. Och en macka med jordnötssmör och sylt. Och energidryck. Och och och. Nu kör jag med en flaska med gel på cykeln (Enervit liquids i en flaska. Jag tar en klunk eller två var 20:e minut. Den ska vara halvfull vid 9 mil.) och sex Enervit tabletter fasttejpade på ramen. Sedan tar jag av energidrycken dom serverar efter banan. Under löpningen dricker och jag äter av det som finns på energistationerna. Cola och chips brukar vara gott på slutet. Och vad du än gör – sluta inte inta energi för att du mår lite dåligt under löpningen – det gör att du snabbt måste gå och måste du gå så går det onekligen saktare … och du får inte lika mycket tid att dricka öl i finishertältet. Få i dig lite energi. Ofta. Det är mitt vinnande koncept för löpningen.

5. Väder. Det som blir blir. Det kan vara bra att slå en blick på vädret när du packar till tävlingen. Kallt? Varmt? Är det till och med så att du ska ha en regnjacka? Dischjul (sådant där helt hjul där man inte ser några ekrar…) högprofilhjul eller så lätta och vind-okänsliga du bara kan? Men sedan är det bara att ta det som det kommer. Det spelar ingen roll, du kommer att simma, cykla och springa i vilket fall. Fryser du så är det bara att öka.

Jag skulle säga att köra en Ironman är som att komprimera alla känslor under en dag. Du är glad, trött, arg, ledsen, besviken, euforisk. Allt. Alla känslor upphöjt i tio. Men känslan när man går i mål är värt allt. Att kunna plocka fram sådana dagar ur minnesbanken en grå vanlig dag är värt allt. Lukta, lyssna, smaka och känn! Och funkar inte plan A så gå på plan B. En dag som avslutas med “YOU ARE AN IRONMAN!” är alltid en bra dag.

Ta dig till Kalmar, checka in så du får helgens åkarmband och kliv in i Ironmanbubblan. Allt löser sig. Det är din dag, din tävling. Du bestämmer om du vill pusha dig till att vinna, eller njuta (ja njuta!) hela dagen

Vill du läsa mina racereports från Kalmar så kan du göra det här: 2010. 2011. 2012. 2013. 2014, 2016, 2018, 2019.

Funderar du på vad jag har i mina växlingspåsar så klicka här och läs!

För något år sedan frågade jag 23 Ironmans som inspirerar mig om deras bästa träning och tävlingstips. Sjukt läsvärt! Och dom här tipsen från Coach Carl och Andreas Liden är fortfaranade värda att läsa.

Jag kan fortsätta tipsa resten av veckan, om små detaljer som att jag alltid har banden till mina simglasögon under simmössan för att minska risken för att någon ska dra av dom. Att jag alltid ställt mig på kanten vid simstarten för att jag vill kunna ta mig ut och få fritt vatten. Att jag alltid intervjuar människor under löpningen, det är intressant och jag får tänka på något annat. Att jag i Kalmar tänker att först springer jag ett varv och kollar in banan, sedan ökar jag och efter det är det bara en vända så får jag springa in i mål. Och tänker hela tiden i form av att jag ska springa till nästa energistation, cirka 2,5 km det orkar man alltid. Där får jag gå, men så fort jag passerat sista sopkorgen så springer jag till nästa station och sen nästa och nästa … Under löpningen varierar jag mellan att vara här och nu och använda alla sinnen OCH att bara andas och tänka på något helt annat. Som att tänka ingående på hur härligt det ska bli att springa målrakan och exakt vad jag ska göra och äta när jag väl är i mål.

Men det som funkar för mig kanske inte alls passar just dig. Känn efter. Det är din dag.

Nå gillar du det här så gillar du nog också

En reaktion på ”IRONMAN KALMAR 2022

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *