Sök
Stäng denna sökruta.

Så säljer du in jobb till en tidning!

Jag har fått flera frågor om hur man ska göra för att sälja ett jobb till en tidning, text och/eller bilder. Oftast är det chefredaktören som bestämmer om en artikelidé passar in i en tidning, och bedömer kompetensen hos den som pitchar. På större redaktioner (som knappt existerar längre … ) kan det vara en redaktionschef som du ska höra av dig till. Jag jobbar inte som chefredaktör men jag har jobbat på redaktion i mer än 15 år. Det här är mina tankar.

1. Var ödmjuk. Jag är absolut för att man ska våga gå utanför sina ramar, följa sin dröm om att skriva och/eller fotografera och bli publicerad i en tidning. Med detta sagt så är det också bra att tänka på att journalist och fotograf är yrken – det finns massor av professionella och erfarna frilansar där ute som slåss om de få uppdrag som finns. Har du ingen erfarenhet behöver du inte bara talang och riktigt bra idéer, utan också en stor dos ödmjukhet! Ta inte för givet att du, bara för att du kan ett ämne eller varit med om en upplevelse, är bästa personen att skriva om detta. Du kanske ska bli intervjuad?
Har du aldrig jobbat med tidningen ifråga, så kommer du med största säkerhet bli ombedd att skicka in arbetsprover. Att svara ”du kan läsa mina texter på min blogg” är ett säkert sätt att INTE få jobbet. (Och eftersom du läser det här på en blogg så tror jag du förstår att jag älskar bloggformatet – men jag är fullt medveten om att det inte är samma sak som att skriva en artikel till en tidning!).

2. Läs tidningen. Låter förhoppningsvis självklart, men flera chefredaktörsvänner säger att det ändå är otroligt få som verkligen läst tidningen, förstått målgruppen, tonen och bildspråket. Om det till exempel finns fem olika tidningar om träning och hälsa, kan du räkna med att de har olika uttryck. Har du inte tidningen, eller råd att köpa den, så gå till närmaste bibliotek och läs dom senaste utgåvorna.

3. Kom med max tre konkreta artikelförslag. Alla tidningar jag jobbat med har en tydlig ide och plan, man vet läsarna går igång på – så kom med idéer som du tror är rakt in i målgruppen. Gärna något nytt och oväntat, men inte tre artikelidéer om olika saker som du själv drömmer om att göra – från tidningens sida ser man bara till vad man tror läsarna skulle vilja läsa! Självklart ska du jobba med det du är intresserad av, om du verkligen vill åka till Nordpolen kommer du att göra ett bättre jobb än om du blir utskickad och mååååste åka dit. Men en tidning har inget intresse av att sponsra dina privata resor, tidningen ser till sina läsare.

4. Bilder. Ibland går chefredaktören igång på en journalists idé, och så tas diskussionen om foto i nästa steg. Men det är aldrig fel att slå sig ihop med en vass fotograf – och vice versa. Väldigt få är bra på både och.

Var medveten om att chefredaktören ofta får mer är 10 mejl om dagen med artikelförslag. Alltså minst 10. Många med 3–10 förslag. Alla chefredaktörer jag känner försöker svara så fort dom kan, men ibland hinner dom inte – dom har en eller två tidningar som ska till tryck först. Helt ok att snällt påminna/fråga efter sisådär en vecka om du inte fått något svar.

Jag vet inte om det var så mycket information, kanske mer en reflektion. Får du inte sälja din första artikel så på’t igen, och igen, och igen. Gör det proffsigt, gör det bra och gör det snällt.

Bonustips!
* Skriv en ämnesrad som gör att man bara måste öppna mejlet!
* Förhoppningsvis självklart men cc:a inte flera chefredaktörer i samma mejl (ja -jag vet att det har hänt fler än en gång!).
* Stava chefredaktörens namn rätt  (ja -jag vet att det har hänt fler än en gång!).
* Du får gärna ha gjort lite av research innan – så chefredaktören ser vad du har tänkt dig. Ge känslan av idéen är bearbetad och arbetet igång. MEN skicka inga färdiga grejer. Jag har hittills inte träffat en enda chefredaktör som föredrar färdig artiklar – dom vill vara med och tycka till om vinkel, tillägg, intervjupersoner, faktarutor mm.
* Till sist, dom allra flesta tycker om härliga överraskningar. Googla fram personens sweet-spot och skicka en chokladkaka, fiskedrag,  eller vad det kan vara med ett snällt meddelande om att du mejlat hen och skulle uppskatta ett svar. Eller skicka dina artikelförslag (igen) tillsammans med överraskningen.

Ps: Fotar du? Läs gärna mina tips till fotografer som vill jobba med tidningar här.

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Min mentor Göran

Säg hej till min mentor Göran. Han ifrågasätter och uppmuntrar men framförallt så diskuterar vi. Med drygt 20 år mer erfarenhet än mig kommer han med infallsvinklar jag inte tänkt på.

Läs mer »

FÖRFATTARPORTRÄTT

Senaste månaderna har jag tagit några författarporträtt åt Polaris. Att få träffa författarna och prata några timmar samtidigt som jag fotar är otroligt roligt.

Läs mer »

De mest använda bilderna i STF bildarkiv

I princip varje gång det kommer ett nyhetsbrev eller ett utskick från Svenska Turistföreningen så finns en bild från den här fotograferingen med. Har fått höra från två olika håll att det är de mest använda bilderna i STF bildarkiv.

Läs mer »

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *