Search
Close this search box.

SWIMRUN LINAN

150905_LSbadholmen0022

Nu är det nära. Imorgon 12:00 går båten till Sandhamn. Incheckning, möte, middag och sömn. Och på måndag simmar och springer Lisa och jag tills vi är i mål.

Jag känner mig lugn i huvudet men det är som att min kropp börjar bli lite pirrig. Det är långt. Det kan hända mycket. Men en bra dag med syster kommer det bli!

150830_domudden0019

Jag har tidigare skrivit om vilka prylar jag använder, det är en rolig grej med swimrun – det är så nytt att det finns inget rätt och fel. Tillexempel så kör Lisa och jag utan paddlar på händerna fast det verkar ha blivit någon slags standard. Vi har tagit tid på hur snabbt det går med och utan paddlar och insett att vi är en smula snabbare dom första 100 metrarna men sedan blir vi långsammare och långsammare med paddlar så vi ser ingen anledning att vi ska ha det. Tvärtom. Alla tävlingar hittills har vi simmat om lag, framförallt på slutet så vi ser ingen anledning att plocka med oss paddlar på måndag.

Vi kör med lina mellan oss. Dels så är det ett moment mindre att behöva tänka på var den andra är i vattnet. Speciellt när det är dåligt väder. Och dels så är jag normalt en starkare simmare än Lisa och hon är en snabbare löpare och med lina kan vi hjälpas åt att dra under dagen.

Även här finns det 100 olika lösningar. Vi har köpt några meter gummiband på en båtaffär, gjort en ögla i bägge ändor och satt i varsin lätt karbin. Den fram har den fäst i en ögla i dräkten eller i ett vanligt växlingsbälte/spännband. Den bak har den fäst i en ring högst upp i dragkedjan. Enkelt men det funkar för oss.

Längden på linan? Vi säger precis så att om Lisa tar i så kan hon röra mina skor. Finns ingen anledning att ha en lång lina – ju närmare desto mer hjälp har du av den framför och desto mindre känner den framför av att det finns en bakom. Testa. Testa. Testa. 150905_LSbadholmen0029

Idag testade vi utrustningen en sista gång. Mest för att det är kul, och skönt att få röra på kroppen lite, lite.

150905_LSbadholmen0003

Lisa simmade och sprang i ett par nya skor och hade med sig en våg för att jämföra hur mycket dom vägde blöta jämfört med dom hon normalt har.

Nu är ska jag packa det sista, dricka en kopp te och sooooova. Längtar till båten imorgon!

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Träna med Lantto – 30 minuter Tabata

30 minuter träning med mig på Spotify. Det är sex stycken Tabata. Det vill säga 8*20 sekunder hårt jobb med 10 sekunder vila mellan. Två övningar i varje tabata – varannan gång övning ett, varannan gång övning två.

Läs mer »

BÄSTA TIPSEN INFÖR IRONMAN KALMAR

Med nio dagar kvar till Ironman Kalmar börjar jag varje dag med att svara på frågor om allt och inget. Jag har kört 23 Ironmandistanser lite här och var i världen men när någon frågar så är Ironman Kalmar den tävling jag rekommenderar till alla om man ska köra en enda i livet. Det finns ingen annan tävling som har så fantastisk publik. Och att få cykla på Öland. Älskar!

Läs mer »

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *