Search
Close this search box.

LANTTOLIFE I BICYCLING

Bike_Sofie_Speedmax_140904_0292

Har skrivit en krönika till Bicycling. Sedan har deras expert sagt vad han tycker om kombinationen yoga–cykling. 

Jag älskar yoga. Jag älskar att cykla. Om jag får säga varför jag tycker yoga är bra för just cyklister så är det framförallt för att yoga kan göra så du slipper små skitskador för att du är stel, har obalanser i kroppen (tex. är starkare på ena sidan jämfört med andra) eller/och är framåtroterad i axlarna. Och vill man så plockar man in lite yogaandning för att syresätta kroppen optimalt under dom hårdaste intervallerna eller bästaste tävlingarna.

När jag skrev texten till Bicycling så ville jag beskriva känslan och hur tankarna vandrar när jag yogar, framförallt när jag inte rullat ut min matta på ett tag. För trots att jag yogar kontinuerligt och håller klasser själv så finns det dagar då jag går på andras klasser. För inspiration, för att lära mig nya sätt att säga samma sak och för att det härligt att koppla bort allt och bara göra. Så häng med mig på yogamattan en stund:

—————-

“Jahapp, nu sitter jag här på min yogamatta igen. Andas in. Andas ut. Fan vad trist röst yogaledaren har. Måste alla yogaledare prata med så monoton röst? Lite rock ’n roll skulle göra den här yogan lika bra, men 100 gånger roligare. Vi är ju inte här för att festa. Men ändå, undrar om hon kan freaka? Undra om hon någon gång dricker skitmycket sprit och tokdansar? Tror inte det. Hon ser ut som hon bara äter grönsaker och yogar. Dålig hy, ingen inre glöd. Nä, hon skulle behöva ett rejält lass kött och ett bra ligg. Japp, det skulle göra susen.

Andas in, var det. Hitta sittbenen, sträck upp i ryggen, sänk axlarna. Andas ut. Töm lungorna. Dra in hakan. Hitta det lilla väsande ljudet i strupen. Långa andetag. Långt ner i magen. Andas in, armar upp, andas ut, fäll fram. Är det en lus på min yogamatta? Det går ju löss på barnens skola. Kan jag ha fått det? Nu kliar det på min kind. Alltså det kliar så det måste sitta en mygga där. Eller en lus. Jag måste klia. Jag får inte klia. Jag får inte klia. Men Sofie, skärp dig, du vet ju att du ska fokusera på något annat när det kliar! Något annat. Något annat. Något annat. Kliar fortfarande.

Andas in, sträck upp i ryggen. Det är långt ner till golvet idag. Böjer lite i knäna. Andas ut, hoppar bak. Armbågarna längs med kroppen. Andas in och böj upp, starka ben. Upp till hunden. Varför heter alla ställningar som djur? Baksidan på benen är bra stela, trampar lite. Får en blick av yogaledaren. “

—————-

Läs hela texten och experten Fredriks analys i senaste BicyclingFoto: Hans Berggren

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Träna med Lantto – 30 minuter Tabata

30 minuter träning med mig på Spotify. Det är sex stycken Tabata. Det vill säga 8*20 sekunder hårt jobb med 10 sekunder vila mellan. Två övningar i varje tabata – varannan gång övning ett, varannan gång övning två.

Läs mer »

BÄSTA TIPSEN INFÖR IRONMAN KALMAR

Med nio dagar kvar till Ironman Kalmar börjar jag varje dag med att svara på frågor om allt och inget. Jag har kört 23 Ironmandistanser lite här och var i världen men när någon frågar så är Ironman Kalmar den tävling jag rekommenderar till alla om man ska köra en enda i livet. Det finns ingen annan tävling som har så fantastisk publik. Och att få cykla på Öland. Älskar!

Läs mer »

3 reaktioner på ”LANTTOLIFE I BICYCLING

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *