Search
Close this search box.

Fram och tillbaka med ett öga på klockan


Dagens simpass.

Nästan i alla fall. Simning med HA och coach Mike.

Dagens program innebar att man hade en blick på klockan ovan hela passet.
Uppvärmning inklusive 4*50 meter medley (Halva längden fjäril, andra halvan ryggsim, vändning och sedan bröstsim och crawl)
Fem minuter teknik. (25 m norskt element, 25 m frys, 25 m front)
24*25 meter start var 30:e sekund. Fart 1-2-3 (Längd ett: Snabb. Längd två: snabbare. Längd tre: snabbast)
Andningsövning. Fram och tillbaka på tvären av poolen. Ta 10 andetag, simma under vattnet fram och tillbaka. Ta 9 andetag och simma under vattnet… 8 andetag och så vidare… Tävling så klart.

Jag klev upp sist och faktiskt mest för att det var tråkigt, hade kunnat simma en eller två vändor till. Hur tänkte jag? Yoga-andning! Djupa andetag där du tänker dig att du fyller lungorna med luft nerifrån och upp. När du tror att du har fyllt upp helt så drar du in ännu lite till. Samma tänk på utandning. Sakta. Töm uppifrån och hela vägen ner i magen. Så långa och djupa du kan och när du tagit de antal du får så drar du in lite, lite till. Ett bra frånskjut från kanten och sedan är det bara att njuta av känslan av att syret i kroppen förbrukas. På tillbakavägen börjar jag blåsa ut luft sakta genom näsan. Tänker lite på det och vips är du framme och får djupandas igen.

18*50 meter start var 60:e sekund. Fart 1-2-3 (Längd ett: Snabb. Längd två: snabbare. Längd tre: snabbast)
IDEAL100ing 50 meter och sedan 50 meter till som ska vara snabbare än de första 50. Dock ej mer än 3 sekunder snabbare. Om man är långsammare på andra halvan än första eller snabbare än 3 sekunder så får man göra om igen… (Jag landade på 49,7 / 1.35,5)

Coachen har börjat med dagens låt inför varje pass. Idag var det “Follow your dreams” och “Do you know what it takes”.

Coachen och Anna. Anna började frisimma (crawla) i somras och nu är hon så snabb att jag verkligen får ta i för att hänga med. Respekt!

Imorgon är det simanalys för min del. Så det kan hända att jag bjuder på en söndagsfilm. Lite sång, lite dans och lite naket är planen.

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Träna med Lantto – 30 minuter Tabata

30 minuter träning med mig på Spotify. Det är sex stycken Tabata. Det vill säga 8*20 sekunder hårt jobb med 10 sekunder vila mellan. Två övningar i varje tabata – varannan gång övning ett, varannan gång övning två.

Läs mer »

BÄSTA TIPSEN INFÖR IRONMAN KALMAR

Med nio dagar kvar till Ironman Kalmar börjar jag varje dag med att svara på frågor om allt och inget. Jag har kört 23 Ironmandistanser lite här och var i världen men när någon frågar så är Ironman Kalmar den tävling jag rekommenderar till alla om man ska köra en enda i livet. Det finns ingen annan tävling som har så fantastisk publik. Och att få cykla på Öland. Älskar!

Läs mer »

0 reaktioner på ”Fram och tillbaka med ett öga på klockan

  1. Vad snabb du är! Grymt. Inte riktigt som Thorpe än kanske men snart?
    Eftersom jag bara crawlat sen oktober så är dina tider lite avlägsna, men tränar jag tillräckligt så kanske jag kan komma dit.
    Du inspirerar mig i alla fall.
    Keep up the good work!

  2. hittade inspiration igen idag från din blogg – och träningspasset blev gjort, Tack!

    skulle du kunna förklara lite närmare
    (25 m norskt element, 25 m frys, 25 m front)

    1. Jag gör ett försök.
      Norsk element: Under vattnet gör man små s genom hela draget. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. En bra övning för att få känsla för hur man får bäst kraft i vattnet. Vanlig återföring.
      Frys. Vid återföring av armen som är ovanför vattnet stanna med armbågen rakt ovanför huvudet. ) Tänk att du har en hajfena ovanför vattnet. Räkna till tre. Den andra armen stannar kvar längst fram.
      Front. Vi skulle börja dra med armen under vattnet när den andra armen passerade huvudet. INTE före…

      Jag är inte världens bästa på att förklara men jag hittade inga bra filmer på youtube. Återkommer om jag hittar någon bättre förklaring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *