Sök
Stäng denna sökruta.

Sniffa lim

En av mina ångestpuckar innan Nice är att jag behöver en extra tub om jag får punktering. Mina nya hjul har inte däck och slang utan direkt på hjulet sitter en fastlimmad tub. Det bär emot att dra lös en fullt fungerande tub för att limma på ett nytt och ha det gamla i reserv. Men det är tydligen så man gör.

Frågade triathlonkompis Jörgen om han visste hur man gjorde. Han sa att han sett vartenda youtubeklipp som finns om det här men att han aldrig gjort det i praktiken men han kände en som kände en som kände en som …

Och vips befann jag mig hos tublimmar-guru-Rogo (se bild ovan) från Väsby triathlon (som för övrigt är den klubben jag skulle varit med i om det inte råkade vara så att jag hittade SPIF först. Men de har en ohotad förstaplats i min ”bästa-hejja-klacken-klubben”. De hjälpte mig i mål i Kalmar! Vet inte riktigt hur jag ska klara Nice utan dem.) Rogo förevisade den heliga proceduren för hur man limmar tub.

Jag fick limma, och det hela slutade så klart med att mina händer var ihoplimmade. Mina fina zipp-hjul hade lim precis överallt. Rogos rum har fastlimmade mattor. Och Rogos dotter Sofia sitter väl fortfarande fast i dörrposten. Ja jäklar vad kladdigt det blev. Men nu har jag en extra tub, så får jag punktering så kommer jag bara fix, trix, klart. Eller något.

Hur gjorde man då (det finns tydligen 1000 olika sätt och 1000 experter på ämnet… Men nu är Rogo min tublimmar-guru) Men enkelt förklarat. 1. Dra av den gamla tuben. 2. Sätt på förlängsningsventil på ventilen. Sätt den nya tuben på hjulet, pumpa upp det. Låt det sitta på 24 timmar bara så det töjs ut (detta var såklart inte gjort på mitt – därav min lite ansträngda uppsyn på bilden ovan) 3. Ta bort tuben. Limma lite på tuben. Limma på fälgen. Lämna gärna ca en centimeter rakt ovanför ventilen (alltså på andra sidan hjulet…) olimmad så du själv vet att det är lite enklare att börja ta loss den där. Se till att det är rakt fint och färdigt. Vänta med att cykla på skiten en-två dagar. Swooooch. Ljudet av lycka. Återkommer med den perfekta filmen i ämnet.

Rogo – stort tack!

Nästa ångestpuck är den berömda bergsklingan. (Jag vill kunna cykla med lätta växlar uppför men ändå kunna få fart och trampa nerför) Vad är kompatibelt med vad. Hur gör man? Någon guru i närheten? Hallå?

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Träna med Lantto – 30 minuter Tabata

30 minuter träning med mig på Spotify. Det är sex stycken Tabata. Det vill säga 8*20 sekunder hårt jobb med 10 sekunder vila mellan. Två övningar i varje tabata – varannan gång övning ett, varannan gång övning två.

Läs mer »

BÄSTA TIPSEN INFÖR IRONMAN KALMAR

Med nio dagar kvar till Ironman Kalmar börjar jag varje dag med att svara på frågor om allt och inget. Jag har kört 23 Ironmandistanser lite här och var i världen men när någon frågar så är Ironman Kalmar den tävling jag rekommenderar till alla om man ska köra en enda i livet. Det finns ingen annan tävling som har så fantastisk publik. Och att få cykla på Öland. Älskar!

Läs mer »

0 reaktioner på ”Sniffa lim

  1. Det där med limma däck är ett jävulskap! haha. Jag tycker det är svårt att få av de limmade däcken sen, så hoppas man aldrig får punka på tävling! Ett tips är att använda LITE lim, men det kanske var lite sent tips nu 🙂

    Angående kassett, så jag bytte nyss till en 11-28 på min, har hört ryktesvägen att det kan finnas backar i Korea. Inte alls såsom i Nice dock. Men på kassetterna har du ju den minsta (11, eller 12 och uppåt) ofta kvar, men det är nån av de på slutet som ”byts” mot att du har en 25a eller 28. Alltså tyngsta växlarna finns ju kvar, men det är lite i mellanregistret som försvinner mot att du får en lätt lättaste växel.

    1. Anne, jag behöver dig! Och skulle med glädje bjuda med dig ner till Nice. Tyvärr knackar Lyxfällan på min dörr varje kväll så pengar till din biljett har jag inte 🙁 Boendet är dock redan betalt och det finns tre bäddar över, så kommer du så har du boende och gröt klart.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *