Sök
Stäng denna sökruta.

Sur Sofie och Rubin McPain

Höll på att kliva av cykeln idag. Jag var sur. Irriterad. Det liksom kliade i hela kroppen. Växlarna rasslade. Och varför ska den där feta kärringen gå så sakta med sina femton små hundar precis där jag ska cykla? Och är jag inte lite rosslig i halsen? För att inte tala om mitt knä, det gör ont.

Tänkte att jag ger mig själv tio minuter, känns det likadant så vänder jag. Men tio minuter senare så är livet bra. Jag susar fram med starka ben runt min sjö. Träningsschemat till höger har falerat totalt. Ont i knäet, en liten förkylning och sjukt mycket jobb har gjort att jag avvaktat. Och avvaktat. Men nu är jag frisk. Punkt.

Får jag inte fylla på med endorfiner så är jag en lättretlig människa. Ge mig min fix av träningsdos och jag är hyffsat glad och trevlig. Ett roligt fallskärmshopp funkar. Eller en cykeltur med lite nerförbacke och medvind.

Besökte Rubin McPain, AjAj Rubin eller rätt och slätt Rubin McRae, idrottsmassör och grym löpcoach igår. Jag bokade in en massage för att jag tänkte att det skulle behövas efter två veckors mängdträning. Nu blev det massage efter två veckors slappande. Hans många smeknamn som anspelar på smärta gjorde att jag var lite spänd inför det här besöket. Han testade mitt knä lite men inget gjorde ont. Rekommenderade mig massor med cykling och simning men att ta det lugnt med löpningen närmaste dagarna.

Själva massagen då? Den var såklart grym, och i efterhand så är jag lite glad att jag inte hade alla de där planerade milen i kroppen för DÅ hade den gjort ont. Nu var det mer lite skönont sådär. (Blev lite skrämd efter att ha läst Mårten Klingbergs inlägg om sin upplevelse för några veckor sedan)

Hoppas på långcykling imorgon, någon som ska med? Roslagen runt, typ.
16 dagar till Nice. Wop. Wop.

Ett långt ps på det här blogginlägget: Hittade ett gäng videos med Rubin. Massor av sevärt.

Bra löpskolningsövningar:

Polymetriska övningar:

3 saker som får dig att springa:

Löpstyrka 1.

Löpstyrka 2.

 

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Träna med Lantto – 30 minuter Tabata

30 minuter träning med mig på Spotify. Det är sex stycken Tabata. Det vill säga 8*20 sekunder hårt jobb med 10 sekunder vila mellan. Två övningar i varje tabata – varannan gång övning ett, varannan gång övning två.

Läs mer »

BÄSTA TIPSEN INFÖR IRONMAN KALMAR

Med nio dagar kvar till Ironman Kalmar börjar jag varje dag med att svara på frågor om allt och inget. Jag har kört 23 Ironmandistanser lite här och var i världen men när någon frågar så är Ironman Kalmar den tävling jag rekommenderar till alla om man ska köra en enda i livet. Det finns ingen annan tävling som har så fantastisk publik. Och att få cykla på Öland. Älskar!

Läs mer »

0 reaktioner på ”Sur Sofie och Rubin McPain

  1. Haha. Dina upplevelser på Access Rehab låter smärtfullt lika mina.. Jag var glad att jag var där så sent att de flesta hade gått och slapp höra mina klagorop. Jag bad helt seriöst om nåd! Men det hjälpte inte:(

    Tack för pratstunden idag! 🙂

  2. Spännade med filmen “3 saker som får dig att springa”
    Sant! mycket sitter i huvet. Vara så stabil i mentaliteten att kunna väcka kroppen och bryta mönstret om det är “tråkigt och springa” När jag blir utråckad så gör jag följande grejor:
    – pratar med mig själv titta på dina fåglar, tycker “allt är kul, wiiiieee, ler lite maniskt och börjar skratta”
    eller
    – Ändrar min löpar spår spontant in i liten stig i skogen bara för att bryta tankarna “puh, bara 6 km kvar på den har planerade löparrundan…blää” vips så är jag i skogen istället och letar efter rötter och hoppa över.

    Marathon Mia sa till mig en gång: hitta ett sätt att lura kroppen att tro att den är avslappnad (=pigg och full m energi), typ springa på små skratta för sig själv.
    Rune: “hitta harmoni i sin löpning och strunta i klockan” och så står han och vaggar sig åt sidorna med armara i vår-rörelsse “Harmoniiii”
    Båda stämmer och jag har testat själv klart dessa klocka ord. Jag känner mig lite Hullu på löpparspåret när jag kommer där och pratar med mig själv eller skrattar…men jag mår så bäst!

    All tid i världen varför ska man hålla på pressa “en dålig dag”? Löppa i “harmoniiiiii” hahahhahahaha

    Jag har nu länge velat ta en tur med dig Sofie. Pumpa i lite “Harmoniiiii”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *