Sök
Stäng denna sökruta.

SÅ GÖR DU ETT SÄLJANDE OMSLAG

Jag älskar form som fungerar! Fungerar för att du ska förstå och använda eller när jag gör tidningar och böcker – form som gör att du köper boken eller fortsätter prenumerera på tidningen. Rätt ofta får jag kommentarer som ”om du skulle ta bort texten från omslaget skulle det vara mycket finare”
Självklart skulle det vara snyggare – men omslagets uppgift är att få dig nyfiken så du öppnar tidningen, läser och sedan köper eller väljer att fortsätta prenumerera.

Tillsammans med chefredaktören väljer jag rubriker och hur vi placerar dom för att du ska bli nyfiken. Med det senaste omslaget tänkte vi att de som flest är intresserad av är “Sommarfjäll – nya vandringar i klassiska områden” De tre rubrikerna högst upp är där för att ibland står tidningen i kiosk så bara loggan och de syns – då ska dom vara tillräckligt intressanta så du plockar upp den. Fast de är små så ska de vara så intressanta att ditt öga fastnar och läser. Det är också därför vi alltid har minst en siffra på omslaget – den drar till sig ditt öga.

För ungefär 100 år sedan var jag AD för en träningstidning, den dåvarande chefen kom tillbaka från USA och sa att det det senaste där var att ”destroy the cover” alltså förstöra omslaget – störa ögat. Det där uttrycket hänger kvar – det är inte fel att störa ögat – så blicken dras dit och du fångas upp. Till skillnad mot ett helt rent omslag. Ett exempel på det här omslaget är byxans enda uppgift att störa ditt öga så det dras dit (om du är intresserad av att köpa ett par nya byxor så är det en bonus) En annan orsak att det är många rubriker på omslaget är att du ska inse vad mycket du får om du väljer den här tidningen.

Jag säger verkligen inte att det här tankesättet är rätt för alla produkter – det handlar ALLTID om målgrupp och vad du vill säga. Men det ska alltid vara ärligt, genuint och snyggt när Lanttodesign formgett – men jag skäms inte för att jag gillar form som säljer!

Hur går ditt öga när du tittar på det här omslaget? Vad ser du först och vad läser du sen?

 

Nå gillar du det här så gillar du nog också

BASVECKA

Basvecka. Här hittar du en pdf så du kan planera en bra vecka.

Läs mer »

INSPEL – kundtidning

Vi ville göra ett fotbollsmagasin som de svenska elitklubbarna skulle vara sugna på att läsa. Men hur skapar man ett omslag som känns som det talar till var och en i varje klubb?
Man gör såklart 32 olika. Med en egen klubbprofil på varje.

Läs mer »

2 reaktioner på ”SÅ GÖR DU ETT SÄLJANDE OMSLAG

  1. Hej, hoppas inte detta tas på fel sätt, men något som jag kan tycka är jobbigt ibland i Utemaggan, Runners World mfl, är när det är relativt liten text och för dålig kontrast mot en underliggande bild. Det ser säkert OK ut när ni jobbar fram det, så är det pga begränsningar i tryckningen och att pappersversionen har en annan upplösning som gör det ibland blir grötigt på gränsen till oläsligt?

    Framsidorna på Utemaggan tycker jag du ska vara stolt över, de känns nu genomtänkta och konsekventa och har hittat en ny och tilltalande stil!

  2. Hej, vi är verkligen inte perfekta men vi utvärderar varje nummer. Vi går mer och mer mot att inte ha text mot bild förutom när det är rubrik och ingress (det första i en artikel) men det händer att vi fortfarande väljer att ha text på bild om det är en väldigt ljus (eller mörk bild)

    Tack för tyck. Uppskattas.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *