Varje år köper jag en ny inspirationsbok, där jag skriver ner idéer, mål och samlar skisser. När jag gick igenom boken från 2017 så hittade jag den här moodboarden för Utemagasinet. Kul att kika på och se om vi ens valt att gå den vägen …
Nu är 2018 års bok inköpt. Ska fylla den med krispiga äventyr och överjordiskt inspirerande foton och designer.
Ps. På bilden överst sitter Angeliqa från Vandringsbloggen med min 2017-års bok. Jag fotade henne en majmorgon på Ängsö.
Ps2. Just nu kan du som läser Utemagasinet påverka genom att göra vår läsarundersökning. Vad vill du ha mer och mindre av?
En reaktion på ”UTE MOODBOARD”
Du, nu gjorde jag läsarundersökningen för Utemagasinet! Förutom att jag tyckte att en del frågor hade förvalda svarsalternativ där inget stämde för mig, och det inte fanns någon möjlighet till ”Annat”/fritext, så var det lite snopet att det inte fanns någon ”sista punkt” där man fick skriva fritt om det var något som ”inte kom med i frågorna”. Så, here goes, rätt eller fel att mosa på dig åsikter om jobb på din egen blogg… Såhär var Utemagasinet Generation 1, om jag kallar er nu för Generation 2, och jag bara har läst 2 av era nummer på biblioteket:
1. Lite dammigt på något vis, och kändes lite för mycket samma skribenter/internt, på vissa områden. Chefredaktör och en ”ständig medarbetare”, det blev liksom samma hela tiden. Svårt att förklara.
2. Som alla fack-/specialtidningar, svår balans mellan gamla och nya läsare, vad ska finnas i en tidning, kontra vad passar bättre för en bok eller en kurs. Och ”periodisering”, säsongsanpassning, kombinerat med att det ju kommer ett nytt år efter det gamla, hela tiden! ”Redan invigda” behöver inte lära sig hur man tar ut en kompassriktning, men för någon annan är det kanske precis det man vill läsa om och lära sig! Jag tänker på extremexemplet föräldratidningar (eller vad man nu ska kalla vänta-barn-tidningar), de måste ju se ganska likadana ut år efter år i sitt grundinnehåll? Och sen inget man vill/behöver läsa igen. Men, det kommer NYA LÄSARE. Och då måste det bli repetition, såklart.
3. Som 2 ovan, plötsligt för några år sedan började det komma ”vandra i Dolomiterna-artiklar”, och nu går de liksom på repeat varje år. Dilemma för en tidskrift, jag förstår! Vad kan vara en lösning? Olika temanummer, som ser snarlika ut men bara ”fräschas upp” lite varje år? Kombinera med en websida (som man kanske måste betala/vara medlem för att tillgå)? Nej, vet inte…
4. Tester/produktöversikter, svårt att få med rätt produkter/alla av samma sort? Baseras på de produkter som ni får in provexemplar av, eller köps de in baserat på urval i svenska butiker? Inte så enkelt att kombinera med både testtid och pressläggningstid heller, antar jag. Uppskattar att läsa tester/produktöversikter, trots allt! Men de ska inte bara kännas som ”reklam för en viss butik/märke”, man vill gärna läsa *varför* en viss produkt är bra eller dålig, åtminstone för den som provat den.
Äsch, jag vet inte, jag känner mig bara gnällig nu! Lycka till med att sätta er prägel på Generation 2! Gör på det sätt ni brinner för, så blir det ärligt och bra! Känns när jag läser din blogg att du ensam, och dina aktiviteter/tankar, skulle kunna vara tillräckligt för en läsvärd tidning, varje nummer! 🙂 HEJA DIG!