Search
Close this search box.

Ironmaninspiratör: Beatrice Amundsson

bea2

10 dagar kvar till Ironman Kalmar och en ny inspiratör på Lanttolife. Idag får du träffa Beatrice Amundsson. Hon jobbar bland annat som personlig tränare och enligt mig kombinerar hon det där med att skratta ofta och köra stenhårt när det väl gäller bra. Låt inte hennes skratt lura dig, tjejen är stenhård! 

1. Vem är Beatrice?
32 år. Tävlar för SPIF-Triathlon. Tävlat i triathlon i ca 2 år. Tidigare Ironman: 1,5. Ironman Kalmar 2012 och Ironman Nice 2013 – IM Nice slutade dock med DNF efter en kollaps på löpningen. Så jag är ruskigt revanschsugen och laddad för IM Kalmar.

bea3

2. Tips för dig som ska genomföra sin första Ironman:

Ha kul på tävlingsbanan. Njut av stämningen och av allt som sker både på tävlingsbanan och på sidan om. Sug åt dig av alla tips och råd du får från andra som kört Ironmantävlingar. Tänk på att äta och dricka under cyklingen. Fyll på med energi hela tiden så kroppen inte går tom. Det gäller ju att vara stark när man ger sig ut på löpningen. Gå igenom tävlingsbanan några gånger så du har koll på läget. Vätskestationer, vad gör du om du får punka m.m

bea

3. Har du något knep när det blir tungt eller trist under en Ironman?

Allt som oftast när man tävlar så går det lite upp och ner. Ena stunden känner man sig stark och pigg och sedan vänder det och man kan lätt hamna i en lite tyngre svacka. Jag jobbar alltid mycket med den mentala biten. Innan tävlingen går jag igenom tävlingsbanan om och om igen. Lägger upp en plan. Jag försöker hela tiden dela upp allt i små delmål. Det är en lång dag och du kommer tillbringa många timmar på tävlingsbanan. Tänk på något skoj. Nynna/sjung på en sång. Prata med medtävlande/åskådare. Jag brukar tänka att varje steg framåt är ett steg närmare mål. Löpningen är ofta den del som brukar vara tyngst för mig under en triathlontävling. Jag brukar tänka på målgången – känslan av att gå i mål på en tävling – den känslan vill jag inte missa. Det får mig att fortsätta framåt även om det börjar kännas tungt, tråkigt, segt, kroppen börjar värka. Bit ihop!!!! Du vill inte missa den fantastiska målgången!

4. Om du måste välja ETT enda pass en vecka, vilket blir det då?

Svårt att välja ett enda pass. Det finns så många favoriter. Framförallt när man tränar inom tre olika områden. Men måste jag välja ett så skulle jag välja ett tufft pass löparintervaller. Jag har en hatkärlek till 1000m intervaller. Kör helst ett pass med 8-10 st intervaller. Varierar gärna underlaget. Ibland kör jag på bana. Ibland blir det terräng, ibland asfalt. Ett bra sätt att få upp farten i löpningen och att pressa sig själv till max.

Jag hatar när jag är mitt i intervallerna och undrar flera gånger varför jag håller på med det här. Men känslan när man börjar kika på klockan och ser att farten börjar bli ruskigt hög … då orkar man pressa sig själv lite till. Underbart!! Då blir jag otroligt hög på endorfiner och mår riktigt bra.

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Träna med Lantto – 30 minuter Tabata

30 minuter träning med mig på Spotify. Det är sex stycken Tabata. Det vill säga 8*20 sekunder hårt jobb med 10 sekunder vila mellan. Två övningar i varje tabata – varannan gång övning ett, varannan gång övning två.

Läs mer »

BÄSTA TIPSEN INFÖR IRONMAN KALMAR

Med nio dagar kvar till Ironman Kalmar börjar jag varje dag med att svara på frågor om allt och inget. Jag har kört 23 Ironmandistanser lite här och var i världen men när någon frågar så är Ironman Kalmar den tävling jag rekommenderar till alla om man ska köra en enda i livet. Det finns ingen annan tävling som har så fantastisk publik. Och att få cykla på Öland. Älskar!

Läs mer »

0 reaktioner på ”Ironmaninspiratör: Beatrice Amundsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *