18 Comments

  1. Peter
    5 September, 2012 @ 06:34

    Härligt att även tjejer kan ha en sådan relation till sina cyklar. Jag har döpt mina Bianchis till tjejnamn, och precis som “riktiga” kvinnor har mina cyklar olika temperament.

    Reply

  2. Nina L
    5 September, 2012 @ 07:11

    Haha vilken erotisk text! (Har dock svåra fördomar om “äkta” tyska älskare, helt ogrundat pg av ingen erfarenhet)

    Reply

  3. Anders Strandberg
    5 September, 2012 @ 08:33

    Så vad går en sån där loss på?

    Reply

    • Sofie
      5 September, 2012 @ 17:23

      Jag vet inte. Vet inte om jag vill veta… Lär återkomma i ämnet.

      Reply

  4. Helena
    5 September, 2012 @ 09:36

    Wow! Jag som går och funderar på min första Speedmax…..
    Tips? Måste/bör man ha en triathloncykel för att köra Kalmar? Kan man köra på en vanlig racer med tempobågar?
    Tränar du långpass själv på din tysk inför Kalmar?
    Jag är van att köra långpass i grupp (med Hofet) och det går ju liksom inte med en tri.cykel….
    Har även kikat på Specialized men Canyon ÄÄR ju så mkt snyggare!!
    /Helena

    Reply

    • Sofie
      5 September, 2012 @ 17:11

      Man behöver verkligen INTE en tricykel för Kalmar, min första Kalmar körde jag på en ihopplockad gammal Trek med påsatta tempopinnar. Fungerade hur bra som helst.
      Man behöver inga tempopinnar heller, men du tjänar energi på att ha dom… (Eller rättare sagt så blir du mer aerodynamisk och på så sätt tar du dig snabbare fram med samma eller mindre energi…)
      Jag kör en del långpass själv, men försöker göra det med vänner, det är sååå mycket roligare med sällskap. Jag ser bara till att inte vara nere i tempoställning, utan sitter upprätt så jag kommer åt bromsarna när jag cyklar klunga. Vi brukar ha som regel att enda gången det är ok att gå ner är när man för, alltså ligger längst fram.

      Och ja, Canyon är såååå mycket snyggare, och får man välja vill man såklart ha en vacker tysk älskare 🙂
      Jag föll för utseendet i kombination med löjligt mycket lull-lull för pengarna.
      Lycka till med cykelvalet. Bara att hojta om du har fler frågor eller är i Stockholm och vill lufta min tysk. Har bara ett krav, och det är att man inte får vara sur när man trampar…

      Reply

      • Helena Vågberg
        5 September, 2012 @ 19:32

        Tack snälla Sofie för ditt svar och att jag får bolla lite tankar och ideér med dig!
        Jag har idag en racer (Columbus Pinta RS) som jag kört VR på två gånger. Även många långpass med Hofet, pendlat till jobbet två år samt 4 kortare tri-tävlingar i år. Senast Sthlm (OS-distans). Har alltså en ok racer, så frågan för mig är om jag ska byta upp mig till en bättre racer och kanske anpassa den med tempobågar mm ELLER slå till på en tri.cykel. Eg är det väl bara jag själv som kan bestämma, beroende på VAD jag ska satsa på. Kalmar 2013 men mer, vet jag inte (jo, Sthlm mara 2013).
        Har testat en Speedmax stl S så jag vet att stl passar mig (är 160 cm) – även om det kändes jäkligt konstigt med tempobågar…!
        En annan tanke är att när man väl ska ut på långpass med syfte att träna i tempobågarna kommer det ta mig ca 2 mil (överdrivet?) innan jag är ute ur stan känns det som (bor i Nacka).
        Tack snälla för erbjudandet att “testköra”. Jag funderar vidare….vanlig racer (billigare?) eller tricykel (lockar!).
        /Helena V

        Reply

  5. Malin
    5 September, 2012 @ 10:33

    Underbara känsla som du förmedlar! Har nog en aning om vilken tysk du kommer cykla på nästa år… 🙂

    Reply

  6. Gunnar Löfgren
    5 September, 2012 @ 10:41

    Så du funderar (redan?) på att byta cykel?
    Har några funderingar på att när jag köper en racer så blir det ett engångsköp; att den ska hålla i 10-15 år och gå genom antal tävlingar och runt vättern; därför är det just svårt att välja rätt. Vätternrundan säger att “Thriathlon-“, “Delta-” och “Tjurhorns-” eller liknande är ej tillåtna. Konstigt förbud tycker jag att inte kunna satsa på en gedigen Canyon (som din) eller dylik cykel med tjurhorn och köra allt med den. Men det går väl att köra med Tjurhorn och montera en liten tempomanick (där man “vilar” sig på armbågarna) på den? Kommer nog behöva lite kunniga tips….

    Reply

    • Sofie
      5 September, 2012 @ 17:32

      Nu skrattar jag åt mig själv, dina ord var mina för några år sedan. Minns hur min cykelguru Jonas sa “First fix is for free” när jag jublade under min premiär racecykeltur. Jag pratade om att köpa en cykel och sedan skulle jag vara nöjd reeeesssten av mitt liv. Hör på mig nu…

      Men ska jag vara allvarlig så skulle jag absolut rekommendera dig att köpa en vanlig racer och sedan sätta på tempopinnar om du vill. Fungerar helt perfekt. Då har du en cykel både för Vättern och dina triathlonrace. Skillnaden om du köper en tricykel är att du växlar fram på tempopinnarna, så du behöver inte flytta händerna när du ska växla upp. (men när du ska bromsa…)
      Lycka till med cykelinköpet!

      Reply

  7. Gunnar Löfgren
    5 September, 2012 @ 10:42

    menade bockhorn eller vad det nu heter 😉

    Reply

  8. Ramona
    5 September, 2012 @ 12:22

    Om du sedan skulle sälja tysken så kan jag nog vara intresserad 🙂

    Reply

    • Sofie
      5 September, 2012 @ 17:22

      Blir ledsen när jag läser det, jag vill ju ha kvar honom. Det är som att göra slut… Kommer på allvar gråta om jag säljer honom, blir det så, så tänker jag se till att han får ett bra hem. Hos dig tror jag han skulle få vara med om härliga äventyr, lovar ha dig i bakhuvudet om det blir så… Är inte riktigt där ännu.

      Reply

  9. Helena Enqvist
    5 September, 2012 @ 13:41

    Fick tips av Angelica Ek om att gå in och läsa din blogg, och det ångrar jag inte! Inte när jag möts av ett sånt härligt inlägg:) Bara sprudlar cykelkärlek (vilket inte är såå svårt att känna).

    Så hit kommer jag att återvända mer än gång!

    Reply

    • Sofie
      5 September, 2012 @ 17:17

      Kul. Välkommen!

      Reply

  10. Jonas Lejon
    5 September, 2012 @ 13:43

    Åh vilken skönhet! Men är den verkligen bekväm att sitta många timmar på? Mest för tävling och inte så mycket landsvägsträning?

    Reply

    • Sofie
      5 September, 2012 @ 17:16

      Jag kör alla mina pass på min Speedmax, har anpassat den så jag sitter så skönt man kan på den. Mitt huvudmål med cyklingen är Ironmandistanser, alltså 18 mils umgänge, bara jag och tysken… Och så mycket längre långpass än det kör jag sällan på träning.
      Men visst finns det bekvämare racers. Absolut. Men det handlar om kärlek också, och jag är som lyckligast när jag bränner iväg i solnedgången med min tysk…

      Reply

  11. Peter
    5 September, 2012 @ 14:32

    Anledningen till att Vätternrundan inte tillåter tempostyren är att cyklisterna ofta klumpar ihop sig i klungor och det är mycket svårare att kontrollera sin cykel när man ligger tätt i grupp om man ligger i tempoställning med armarna rakt fram. Det är ju mer tänkt för långa svepande svängar än hastiga undanmanövrar.

    Kolla denna:

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.