Sök
Stäng denna sökruta.

Porr!



Har inte tillåtit mig att kolla på Canyons nya Speedmax, har tänkt att jag ska öppna det begäret när säsongen 2012 närmar sig sitt slut. Och vi är visst där.

Prylar gör dig inte lycklig. Lycka kommer från insidan. Så långt håller jag med. Men har min Speedmax gjort mig lyckligare? YOU BET! Har aldrig varit olycklig när jag cyklat på min tyska älskare. Så nu funderar jag på hur många terapitimmar jag tjänat in, alltså när går jag break-even och kan uppgradera mig till elektriska växlar? Jag får ett stort leende bara av att tänka på stunder jag och tysken haft tillsammans, framförallt nerför och på platten där vi varit som en stark enhet, det starkaste loket, tåget som ingen kan stoppa. Ironman Kalmar, efter krönet på Ölandsbron då det kändes som vi flög några centimeter ovanför marken…

Har en stark känsla av att övertalningskampanjen i mitt inre redan börjat. Säsong 2013, vad ska vi göra? Är det så att det är dags att byta mot en yngre tysk älskare?

Jag går inte igång på den lite mörka rösten i filmen som berättar om hur de testat och testat och testat den nya Speedmax i vindtunnel. Eller ritningarna. Jag går igång på närbilder på mina nya elektriska växlar, och när de sveper över cykeln och berättar om dess aerodynamiska fördelar men framförallt går jag igång ungefär 3:33 in i filmen och vid 3:47 så skriker jag YES, IM READY!

Ja, ni hör. Jag pratar redan om mina nya växlar. Det kan nog bli så att det ska pantas tomburkar och ätas matlåda varje dag även den här våren … F*n.

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Träna med Lantto – 30 minuter Tabata

30 minuter träning med mig på Spotify. Det är sex stycken Tabata. Det vill säga 8*20 sekunder hårt jobb med 10 sekunder vila mellan. Två övningar i varje tabata – varannan gång övning ett, varannan gång övning två.

Läs mer »

BÄSTA TIPSEN INFÖR IRONMAN KALMAR

Med nio dagar kvar till Ironman Kalmar börjar jag varje dag med att svara på frågor om allt och inget. Jag har kört 23 Ironmandistanser lite här och var i världen men när någon frågar så är Ironman Kalmar den tävling jag rekommenderar till alla om man ska köra en enda i livet. Det finns ingen annan tävling som har så fantastisk publik. Och att få cykla på Öland. Älskar!

Läs mer »

0 reaktioner på ”Porr!

  1. Härligt att även tjejer kan ha en sådan relation till sina cyklar. Jag har döpt mina Bianchis till tjejnamn, och precis som “riktiga” kvinnor har mina cyklar olika temperament.

  2. Haha vilken erotisk text! (Har dock svåra fördomar om “äkta” tyska älskare, helt ogrundat pg av ingen erfarenhet)

  3. Wow! Jag som går och funderar på min första Speedmax…..
    Tips? Måste/bör man ha en triathloncykel för att köra Kalmar? Kan man köra på en vanlig racer med tempobågar?
    Tränar du långpass själv på din tysk inför Kalmar?
    Jag är van att köra långpass i grupp (med Hofet) och det går ju liksom inte med en tri.cykel….
    Har även kikat på Specialized men Canyon ÄÄR ju så mkt snyggare!!
    /Helena

    1. Man behöver verkligen INTE en tricykel för Kalmar, min första Kalmar körde jag på en ihopplockad gammal Trek med påsatta tempopinnar. Fungerade hur bra som helst.
      Man behöver inga tempopinnar heller, men du tjänar energi på att ha dom… (Eller rättare sagt så blir du mer aerodynamisk och på så sätt tar du dig snabbare fram med samma eller mindre energi…)
      Jag kör en del långpass själv, men försöker göra det med vänner, det är sååå mycket roligare med sällskap. Jag ser bara till att inte vara nere i tempoställning, utan sitter upprätt så jag kommer åt bromsarna när jag cyklar klunga. Vi brukar ha som regel att enda gången det är ok att gå ner är när man för, alltså ligger längst fram.

      Och ja, Canyon är såååå mycket snyggare, och får man välja vill man såklart ha en vacker tysk älskare 🙂
      Jag föll för utseendet i kombination med löjligt mycket lull-lull för pengarna.
      Lycka till med cykelvalet. Bara att hojta om du har fler frågor eller är i Stockholm och vill lufta min tysk. Har bara ett krav, och det är att man inte får vara sur när man trampar…

      1. Tack snälla Sofie för ditt svar och att jag får bolla lite tankar och ideér med dig!
        Jag har idag en racer (Columbus Pinta RS) som jag kört VR på två gånger. Även många långpass med Hofet, pendlat till jobbet två år samt 4 kortare tri-tävlingar i år. Senast Sthlm (OS-distans). Har alltså en ok racer, så frågan för mig är om jag ska byta upp mig till en bättre racer och kanske anpassa den med tempobågar mm ELLER slå till på en tri.cykel. Eg är det väl bara jag själv som kan bestämma, beroende på VAD jag ska satsa på. Kalmar 2013 men mer, vet jag inte (jo, Sthlm mara 2013).
        Har testat en Speedmax stl S så jag vet att stl passar mig (är 160 cm) – även om det kändes jäkligt konstigt med tempobågar…!
        En annan tanke är att när man väl ska ut på långpass med syfte att träna i tempobågarna kommer det ta mig ca 2 mil (överdrivet?) innan jag är ute ur stan känns det som (bor i Nacka).
        Tack snälla för erbjudandet att “testköra”. Jag funderar vidare….vanlig racer (billigare?) eller tricykel (lockar!).
        /Helena V

  4. Så du funderar (redan?) på att byta cykel?
    Har några funderingar på att när jag köper en racer så blir det ett engångsköp; att den ska hålla i 10-15 år och gå genom antal tävlingar och runt vättern; därför är det just svårt att välja rätt. Vätternrundan säger att “Thriathlon-“, “Delta-” och “Tjurhorns-” eller liknande är ej tillåtna. Konstigt förbud tycker jag att inte kunna satsa på en gedigen Canyon (som din) eller dylik cykel med tjurhorn och köra allt med den. Men det går väl att köra med Tjurhorn och montera en liten tempomanick (där man “vilar” sig på armbågarna) på den? Kommer nog behöva lite kunniga tips….

    1. Nu skrattar jag åt mig själv, dina ord var mina för några år sedan. Minns hur min cykelguru Jonas sa “First fix is for free” när jag jublade under min premiär racecykeltur. Jag pratade om att köpa en cykel och sedan skulle jag vara nöjd reeeesssten av mitt liv. Hör på mig nu…

      Men ska jag vara allvarlig så skulle jag absolut rekommendera dig att köpa en vanlig racer och sedan sätta på tempopinnar om du vill. Fungerar helt perfekt. Då har du en cykel både för Vättern och dina triathlonrace. Skillnaden om du köper en tricykel är att du växlar fram på tempopinnarna, så du behöver inte flytta händerna när du ska växla upp. (men när du ska bromsa…)
      Lycka till med cykelinköpet!

    1. Blir ledsen när jag läser det, jag vill ju ha kvar honom. Det är som att göra slut… Kommer på allvar gråta om jag säljer honom, blir det så, så tänker jag se till att han får ett bra hem. Hos dig tror jag han skulle få vara med om härliga äventyr, lovar ha dig i bakhuvudet om det blir så… Är inte riktigt där ännu.

  5. Fick tips av Angelica Ek om att gå in och läsa din blogg, och det ångrar jag inte! Inte när jag möts av ett sånt härligt inlägg:) Bara sprudlar cykelkärlek (vilket inte är såå svårt att känna).

    Så hit kommer jag att återvända mer än gång!

    1. Jag kör alla mina pass på min Speedmax, har anpassat den så jag sitter så skönt man kan på den. Mitt huvudmål med cyklingen är Ironmandistanser, alltså 18 mils umgänge, bara jag och tysken… Och så mycket längre långpass än det kör jag sällan på träning.
      Men visst finns det bekvämare racers. Absolut. Men det handlar om kärlek också, och jag är som lyckligast när jag bränner iväg i solnedgången med min tysk…

  6. Anledningen till att Vätternrundan inte tillåter tempostyren är att cyklisterna ofta klumpar ihop sig i klungor och det är mycket svårare att kontrollera sin cykel när man ligger tätt i grupp om man ligger i tempoställning med armarna rakt fram. Det är ju mer tänkt för långa svepande svängar än hastiga undanmanövrar.

    Kolla denna:
    https://www.youtube.com/watch?v=GaQJB_bWA4c

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *