Sök
Stäng denna sökruta.

Foamroller


Under CrossFit Endurance kursen så hade vi ett pass där vi gick igenom hur man kan använda foam roller och bollar för självmassage/självbehandling. 

Dan visade en serie som tar ca 10-15 minuter så har man gått igenom baksidan/framsidan av benen och delar av ryggen. Filmen är lång, tråkig och har taskigt ljud. Rekommenderas enbart för dig som funderar på vad 17 man ska göra med de där rullarna som ligger på gymmet. Jag kom i kontakt med rullarna när jag hade känningar av ett löparknä i höstas, Dan pratar om det cirka 4.20 in i filmen. Har man ingen rulle så ta en vattenfylld PET-flaska eller en hårt ihoprullad yogamatta. Funkar fint det med.

Jag har en rulle vid TV:n och brukar rulla igenom sidan på benen och även bröstryggen. Före. Efter. Mitt i ett pass. Spelar ingen roll. Bara rulla. 

Rullar du? Var, när, hur, varför? 

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Träna med Lantto – 30 minuter Tabata

30 minuter träning med mig på Spotify. Det är sex stycken Tabata. Det vill säga 8*20 sekunder hårt jobb med 10 sekunder vila mellan. Två övningar i varje tabata – varannan gång övning ett, varannan gång övning två.

Läs mer »

BÄSTA TIPSEN INFÖR IRONMAN KALMAR

Med nio dagar kvar till Ironman Kalmar börjar jag varje dag med att svara på frågor om allt och inget. Jag har kört 23 Ironmandistanser lite här och var i världen men när någon frågar så är Ironman Kalmar den tävling jag rekommenderar till alla om man ska köra en enda i livet. Det finns ingen annan tävling som har så fantastisk publik. Och att få cykla på Öland. Älskar!

Läs mer »

5 reaktioner på ”Foamroller

  1. Jepp, rullen är min bästa vän! Rullar mest itb-senan för att förhindra nya löparknän. Det gör sjukt ont om den är stram, men när senan är ok är det nästan skönt 🙂

  2. När jag var på fitness camp i Spanien förra året använde vi rullarna varje dag. Dom gick under namnet SMR, vilket var en förkortning för nåt vetenskapligt namn. Dom fick snabbt smeknamnet Sado Masochistic Rollers. Har man provat dom vet man varför…
    Har en hemma och lovat mig själv att bli bättre på att använda den. Smärtan är nog bara ett bevis på att jag behöver använda den.

  3. Du är fantastisk. Du postar inlägg emellanåt som är EXAKT vad jag vill ha och letar efter. Ibland innan jag ens vet om det. 🙂 “Yoga för löpare”inlägget är en annan favorit som jag bokmärkt.

  4. Jaaaa. Den är så sjukt bra.
    Jag rullar i princip dagligen. Framförallt knakar jag ryggen med den.
    Dock börjar den bli lite för mjuk för mig så jag får köpa något lite mer aggressivt.

  5. Pingback: Skumrulle | amelie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *