Sök
Stäng denna sökruta.

Har hittat en ännu jobbigare intervall…

Onsdagkväll. Snön yr utanför. Syster Lisa ringer och säger att det är myggfritt och skönt. Så det var bara att ta på sig löparkläderna och bege sig till intervallträning med SPIF och Running Sweden.
Tidigare på dagen hade jag läst att det som ska avverkas var “The Kenyan”.

“Drills and strides 2 x 16mins with 3mins rest between. However we start off at a certain pace which is comfortable but hard normally about 10km race pace. Then for every 4mins we increase the pace by 10s/km pace – we repeats this 2 times.”

Jag ville kräkas av bara tanken på att springa fort i massa kilometrar och sedan öka om och om igen. Men med trevlig sällskap är allt möjligt. Vi värmde upp ut mot Djurgården och sedan fick vi springa en slinga som var cirka en kilometer, vid varje rundning så skulle vi öka tempot. Första skulle vara i lugnt tempo cirka 5:30 tempo (inte lugnt för att vara mig, men ingen sa något så det var bara att trippa vidare) andra 5:20 tempo och tredje 5:10 tempo.


Var piggare än jag trodde från början. Den sedvanliga dippen innan man passerat hälften kom, men jag hade bästa sällskapet så det var bara att fortsätta lyfta fötterna så vips var vi klara. SKÖNT. Efteråt.

Ska börja ta alla bloggbilder ur grodperspektiv, man blir ju onekligen extra snygg då. Foto: Lina. Det fanns ungefär lika många killar med på passet, men de här var grymma milen-på-typ-50-minuter-gruppen som jag sprang med.

För mig är det helt obegripligt att vi inte är en full grupp på de här passen. Alla kan springa intervaller och att göra det i grupp är så otroligt mycket bättre än att ligga och nöta själv. Alla pass jag varit med på så springer man en sträcka fram och tillbaka eller runt så ingen blir lämnad eller efter – utan man kör på i sitt eget tempo. Men att ha en rygg att jaga är ovärderligt. Att få en high-five när man mest vill spy gör det lite mer uthärdligt. Jag springer milen på 50-60 minuter så ingen kan anklaga mig för att vara asa-snabb. Men jag tänker bli. Och det kommer jag bli för att jag tar mig till de här passen. Punkt slut. Häng med nästa gång!

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Träna med Lantto – 30 minuter Tabata

30 minuter träning med mig på Spotify. Det är sex stycken Tabata. Det vill säga 8*20 sekunder hårt jobb med 10 sekunder vila mellan. Två övningar i varje tabata – varannan gång övning ett, varannan gång övning två.

Läs mer »

BÄSTA TIPSEN INFÖR IRONMAN KALMAR

Med nio dagar kvar till Ironman Kalmar börjar jag varje dag med att svara på frågor om allt och inget. Jag har kört 23 Ironmandistanser lite här och var i världen men när någon frågar så är Ironman Kalmar den tävling jag rekommenderar till alla om man ska köra en enda i livet. Det finns ingen annan tävling som har så fantastisk publik. Och att få cykla på Öland. Älskar!

Läs mer »

0 reaktioner på ”Har hittat en ännu jobbigare intervall…

  1. Du glömde säga att vi skulle tänka på att all snö gjorde att man springer milen ungefär 1o min långsammare än vanligt. Det innebär väl att vi egentligen sprang i 4.30, 4.20 och 4.10 tempo under intervallerna? Det är ju helt sjukt bra!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *