Vad äter man under en Ironman?

Jag fyller på med kramar och en flaska resorb på väg ut på första varvet löpning i Kalmar 2010.

Förra året så intervjuade jag alla jag träffade som genomfört en Ironman om VAD DE ÅT under tävling. Samtliga svarade, du måste testa dig fram för att se vad som funkar för dig…

Men var ska man börja när man inte har en aning? Jag tvingade alla ge mig en exakt berättelse om vad de åt och när, sedan testade jag lite och hittade en formel som funkade för mig. Med 45 dagar kvar till Ironman Nice så har jag börjat fundera vilken energi jag ska fylla på med. Fick precis ett mejl från tävlingsledningen om vad som kommer finnas på vätskestationerna. Och även om jag tar med mig det jag vill ha så vore det så klart väldigt praktiskt om det fungerade att äta det som bjuds.

Till vardags så äter jag det mesta. Är uppvuxen på älgkött och egenodlad potatis, men inser att det inte är helt praktiskt att ta med sig på cykeln. Dricker vatten på träning. Äter nästan aldrig energibars med mera. MEN på tävling så är det det enklaste sättet att få i sig energi att äta gel, kroppen tar upp det fast den jobbar hårt. Så nu ska jag testa lite och se om Powerbar funkar för mig.

Efter Kalmar triathlon så skrev jag att energin fungerade kanon!

Och vad åt jag då?

* Frukost. Gröt, en halv baconmacka, kaffe och massor av vatten/juice.
* Åt en Enervit-tablett på väg till starten. Vatten vid varvningarna i vattnet.
* Drack Vitargo på väg ut till Lindsdahl (ett samhälle halvvägs ut på cykelbanan). En gel + massor med vatten vid Lindsdahl. VARJE gång!
Enervittablett och lite uppklippta i bitar av Vitargo/Cookies&creamkakor när jag kände det. Mest vatten till dryck!
* Resorbflaska som jag slängde efter vägen när jag växlat från löpningen. (Vatten blandat med sjukt många resorbtabletter för att balansera vätska och salt i kroppen)
* Vatten på löpningen. Sedan chips, bulle och banan + vatten! (En gel med vatten ett varv) Enervittablett vid varje varv.

Förutom vatten så finns det här tydligen i Nice. PowerBar Energize Bars: Cherry Cranberry Twister, Cookies & Cream (tur, det var det jag hade i min snack-pack förra året) PowerBar Gel: Red Fruit Punch, Mango Passionfruit Guarana. PowerBar Sports Drink: ISOMAX in flavour Bloodorange samt ISOACTIVE in flavour Lemon. (sorry för svengelskan)

Det enda jag vet säkert just nu är att jag kommer att satsa på att få i mig energi. MYCKET energi! Som coach Pasi sa innan Kalmar “Om du tycker det börjar bli tråkigt på cykeln – ÄT!
Om energin är låg är ingenting roligt.” (Läs fler av hans sista minuten tips i mitt gamla inlägg här.)

Och så vet jag att jag kommer testa innan, för regeln “gör aldrig något på tävling som du inte gjort på träning” är skriven i sten. Trist att testa super-duper-energi-baren på tävlingsdagen och så rasar magen så man inte kan ta sig i mål. Det vore trist. Väldigt trist.

Vad äter ni på träning och tävling? Och har ni frågor så fråga på …

Nå gillar du det här så gillar du nog också

#LEVFÖRFAN DAG 22

För att kunna #Levförfan så behöver vi äta. På Instagram får du hänga med på live tiofika med Näringsfysiolog Kristina Andersson. Min absoluta

Läs mer »

0 reaktioner på ”Vad äter man under en Ironman?

  1. För lite. Måste lära mig att äta mer! Men jag har svårt att äta när jag är fysiskt aktiv. Synd, för när jag sitter i en soffa har jag inga problem alls 🙂

    1. Jag och Lisa funderar lite på om vi ska beställa pizza efter vägen. En filt, lite norrlänsk sportdryck och så kan man stämma av hur det känns innan man fortsätter loppet. Om vi ställer ut en soffa kanske du också vill pausa med oss 🙂

  2. Powerbars gel gillar jag skarpt både på träning och tävling. Beställer coffeinated strawberry/banana (med koffein säljs inte i europa) från USA, och utan koffein från uk(kör jag en lång tävling med bara koffeingel så blir jag överspeedad. Bra konsistens, god och magen klappar inte ihop. Plus också för att Powerbar inte tillsätter art.sötningsmedel som allt fler producenter verkar tillsätta. Däremot är jag inte kompatibel med deras dryck. Där kör jag stenhårt på High Five Isotonic som är mild i smaken och inte så salt. Bars har jag nog inte hittat någon som är bra, för mig fyller de bara en funktion- substans i magsäcken 🙂
    Den här artikeln var bra om man vill räkna lite på vad man klarar att ta upp, läs under”Don´t banquet on the bike”
    http://home.trainingpeaks.com/articles/triathlon/how-to-nail-the-ironman-marathon.aspx?utm_campaign=Argyle+Social-2011-0

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *