Senaste dagarna har jag pratat mycket om brevkompisar. Eller snarare mejllistor. Utemagasinets nyhetsbrev har högst öppningsgrad på Story House Egmont Sverige med 50% i snitt. Det roddar bästa Emma V Larsson.
Och inför en föreläsning om sociala medier och personligt varumärke gick jag igenom statistiken för mina egna nyhetsmejl och landade i snitt på över 80%. (Räknar inte in mejlen till januaris 31 dagar #Levförfan deltagare, där har jag nära 100% öppningsgrad)
Funderade över vad jag tror gör att du öppnar ett nyhetsmejl.
1. Lukta gott! Se till att alla hygienfaktorer är uppfyllda så du inte hamnar i skräpposten! Du vet det där med att personerna som du skickar brevet till har godkänt det, du skickar från ett fint postkontor och att det enkelt ska gå att klicka unsubscribe mm.
2. Subject: Här ska det stå något som får dina mejlkompisar att känna att de bara MÅSTE klicka annars missar de något.
3. Form. Bilder som drar in dig, rubriker som gör att du vill läsa och kort och rapp text som är intressant.
4. Åh-fan. Jag tror man skjuter sig själv i foten om man tror att man bara kan skicka ut reklam och så kommer kunderna. Man vill ha historierna, kunskapen tillsammans med erbjudandena – om man ska välja att klicka upp mejlet varje gång. (Gärna tänka ett litet “åh-fan” då och då)
5. Det ska gå att svara på. Jag tycker det är dumt om man inte passar på att sträcka ut handen till sina vänner aka kunder.
Vad säger du. Vad får dig att öppna ett nyhetsmejl?
Ps. Just nu är jag sugen på att hjälpa ett VVS-företag (rörmokardotter som jag är) eller rejält teknikföretag (för att stilla min inre ingenjör – Byggnadsteknisk på gymnasiet och Grafisk teknologi på högskolan) att få sitt nyhetsmejl att bli läst. Det vore kul att berätta historierna, dela kunskapen och erbjudandena med ett litet “åh-fan” då och då.