Sök
Stäng denna sökruta.

5 AM – EN LIVSSTIL

_DSC0287

Det är ingen nyhet men det känns som det bubblar mer än någonsin kring att man ska gå upp klockan 5 på morgonen och sedan använda 20 minuter till motion, 20 minuter till att sätta fokus för dagen och 20 minuter till att lära sig något.

Åh, som jag går igång på det här!
Allt.
Förutom just att kliva upp klockan 5. Jag kliver ofta upp och tränar tidigt så tiden är egentligen inget problem. Problemet är att jag är som mest kreativ på kvällen och ofta hamnar i ett flow och jobbar som bäst då.

Om jag skulle välja mina dagar helt fritt så skulle jag jobba till 1-2 på natten, sova ut på morgonen och sedan köra 20-20-20. Men nu är det massa annat härligt som händer så jag behöver lämna barn, visa mig fysiskt på jobbet så vi kan planera ihop med mera…

Vad vill komma fram till egentligen? Ingenting förutom att jag funderar på om jag faktiskt ska testa 66 dagar där jag kliver upp klockan 5. Om jag känner mig produktiv och kreativ nu, fatta hur jag kommer känna mig om jag tar mig upp klockan 5.

Hallelujja liksom.

Det jag går igång på är att kliva upp innan världen vaknat. Att röra på kroppen, sätta fokus för dagen (jag tror stenhårt på att det man skriver ner som fokus/mål blir av) och att lära sig saker. I filmen  säger han många andra saker som jag lever efter, som att jag slutat snooza på morgonen. Jag ställer klockan på den tid jag ska upp och då studsar jag upp. Kliver i kläderna och börjar dagen.

Jag tycker Cecilia skrev fint om hur hon tycker man ska börja morgonen (tack för spellistan, den var fin på vägen till simhallen imorse) och det har kommit ut en svensk bok om 5 AM.

Om jag tar mig i säng 22:00 skulle det här vara görbart. Ska jag då yoga 20 minuter på morgonen? Att springa eller simma 20 minuter känns lite lite. Hmmm …

Nå gillar du det här så gillar du nog också

4 reaktioner på ”5 AM – EN LIVSSTIL

  1. En av mina mest kreativa perioder var när jag var hemma med valpar (…) och pluggade distans i 6 mån. Då steg jag upp vid 7-8, tränade med hundarna, satte mig och jobbade fram till sen lunch, gick m hundarna och sedan la jag mig och sov en två timmar. Vaknade vid 16-17. Gick med hundarna och sedan jobbade jag farm till 2 på natten – jag jobbade och tränade, det var det jag gjorde. Dygnet uppdelat på två perioder.

    Tror att vi är olika när det gäller kreativitet och effektiv tid. Jag jobbar helt klart bäst sen kväll/natt. Dessutom producerar jag mest (och bäst) text när jag sitter på café 🙂 samtidigt är jag morgonpigg… hmm… det är där eftermiddagsluren kommer in. 😉 men… jag tilltalas också av tanken att vara vaken när ingen annan är, men tänker att detsamma gäller när jag sitter och har flow kl 2-3 på natten. Bara jag och rovdjuren vaken då också… nästan morgon ju. 😀

  2. Bara man väl kommer upp är det sjukt skönt. Och efter ett par veckor så är man helt igång och vaknar innan klockan. Just november är nog den bästa tiden att träna innan jobbet, iaf utomhus! Vakna, svida om till sköna träningskläder, dra på jacka, keps och reflexväst. Mörkt, blött, tyst, lite lampor här och var. För det är skönt att vara ute innan alla andra, det är något visst med det! Fram för mer morgonträning!

    Nu går jag upp 0530 och drar till jobbet, ska nog försöka få in några morgonjoggar/promenader innan jobbet nu innan jul. 🙂

  3. Klart det är görbart! I alla fall med mycket vilja och en plan. Definiera ditt VARFÖR så blir det lättare. Vad är ditt syfte med att gå upp tidigare och starta dagen på detta sätt? Vad vill du med det? Vad ska det ge dig? Med ett varför är det så mycket enklare att göra saker. Och du, du måste ju inte gå upp kl 5.00 utan tidigare än idag.

    När du börjar gå upp tidigt händer det något med den där superkreativa kvälls/natttiden. Den förflyttas till morgonen. Magiskt jag vet.

    Hälsningar, Dorotea

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *