Yoga för löpare och triathleter

Idag var jag på lunchyoga för Anna. Underbart som alltid. Idag så tvingade jag henne att tipsa er om några yogapositioner som är bra för löpare och triathleter.

Jag tror att yoga är bland det bästa man kan ge sin kropp, att varje dag, eller varje vecka jobba igenom hela kroppen och balansera upp den är ovärderligt. I höstas drog jag slutsatsen att en del i att jag plötsligt kände av ett knä och en axel var att jag plockat bort yogan. Så vad gör man då? Plockar in den igen såklart. Och som jag sa häromdagen. Har aldrig mått bättre än idag. Men nu till Annas tips:

Duvan/Löparstretch. Antingen som på bilden överst eller såhär. I love it.

Från duvan går du upp till en påfågel. Flytta ner den främre foten och res dig upp. Sätt vänster hand som stöd innanför det främre knäet. Ta tag om den bakre foten. Sänk axlarna och låt den bakre foten jobba bakåt mot handen. Beroende på var du är stel så borde du känna en sträckning i framsida lår men även höften.

Modifierat koansikte. Antingen med rak ben eller …

… med bägge bena böjda. Den här är löjligt bra inte bara för löpare utan även för kontorsråttor och simmare. Man sträcker ut bröstet och framsidan.

Hel duva. Först med rak rygg sedan framåtböjd.

Avsluta med bågen. Ligg på mage, greppa tag om fötterna och börja jobba uppåt med bröstet och sträva bakåt med fötterna. En skön bakåtböjning som sträcker ut framsida lår rejält.

Eftersom hon bara är bäst så visade hon inte bara övningarna för min kamera utan lät mig filma dom lite snabbt. Sekvensen är helt perfekt för att sträcka ut innan eller efter en löptur. Rekommenderas varmt. Glöm inte andra benet bara…

Ps. Det är mitt fel, inte Annas att ljudet är kasst. Hade jag vetat att hon var värsta filmstjärnan så hade jag tagit med något annat än min Iphone att filma med …

This entry was posted in Löpning, yoga. Bookmark the permalink.

16 Responses to Yoga för löpare och triathleter

  1. Annika says:

    Snyggt och bra. Jag fastnar mer och mer för yoga. Kul med mer konkreta tips och positioner att öva på 🙂

  2. Pingback: Yoga för löpare « Kraft och energi!

  3. Jenny says:

    Nästa gång du filmar med iPhonen så använd ditt headset som microfon. Micen som är inbyggd i telefonen fungerar jag bara för att ta upp ljud som är extremt när aoch för att utestänga ljud som är runtomkring.

    Med headsetet så kommer du en meter närmare ljudkällan och får ett bättre upptagningsområde 🙂

    • Sofie says:

      Tack för tipset! Ska bli en sådan där person som alltid har med mig mitt headset. Plötsligt händer det. Det var inte idag 🙂

  4. Anders says:

    Kanon! Ska försöka lägga in det här i träningen. Gillar namnen på övningarna:-)

  5. Sofia says:

    Tack för bra tips! Önskar att jag såg (eller ens kände mig) i närheten av lika snygg som Anna ser ut i övningarna… 🙂

  6. Marie says:

    I översta bilden har jag svårt att få den där vinkeln i knät på främre benet. Har det betydelse för resultatet?

  7. Anna says:

    Hej Marie!
    Vinkeln i knät varierar från person till person beroende på anatomi, muskelspänningar osv. Arbeta i den position där du känner att det drar i sätesmusklerna, men inte så mycket att du spänner dig. Se också att du har höfterna parallella, dvs att du inte tippar över åt något håll. Om du gör det, flytta foten lite närmare in mot höften, så att du balanserar upp bäckenet.
    Vartefter du arbetar med “halv duva” (eller löparstrech som den också kallas) så kommer du kanske att märka att du kan flytta foten liiiiiiite längre upp. Men stressa inte med det. Jag brukar säga att det är bättre att flytta foten lite närmare höften och känna att man verkligen kan slappna av i övriga kroppen, du tjänar inget på att försöka vara “duktig” och flytta foten högre än vad kroppen vill, då kommer den bara att låsa sig och du får ingen effekt alls.
    Det blev ett ganska långt svar på din fråga, hoppas att det blev begripligt 😉 Hör av dig igen, annars! <3

    • Marie says:

      Tack för svaret! Varför jag undrade var för att jag tidigare har kunnat ha foten högre upp. Men gillar i övrigt att variera rumpstretchen och använda denna också, men var som sagt osäker, så tack igen för svar!

  8. Fredrik says:

    Jag har länge funderat på yoga som komplement till min träning och nu får man det serverat här, perfekt!
    Tyvärr är jag på tok för stel för att ens kunna göra något som liknar dessa övningar.
    Har din yoga-drottning, Anna, några alternativa nybörjarövningar så skulle jag bli väldigt glad.
    Tack för en bra blogg!

  9. Pingback: Yoga och rörlighetsträning « Kraft och energi!

  10. Pingback: Skönt med rörlighetsträning! « Kraft och energi!

  11. Pingback: Yoga på balkongen « Kraft och energi!

  12. Pingback: Dagens videoskörd | Maarit Kaskela

  13. Pingback: You asked for it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *