Har precis skickat tidningen Vasalöparen till tryck. Sista Vasalöparen. Tidningen som funnits sedan 1985 ska gå i graven och Vasaloppet satsar digitalt. Tidningen är Sveriges största magasin för nybörjare och motionärer intresserade av skidåkning, cykling och löpning med en upplaga kring 60 000.
En tidning som (precis som Utemagasinet) är jag. Jag kan stå för varje ord i den. Det är natur, längdskidor, cykel och löpning – och det är fint att få jobba med varumärken jag genuint älskar.
Man har pratat om tidningsdöden så länge jag har varit tidnings-AD men jag vägrar låta mig påverkas. Jag älskar tidningar. Känslan av en kaffe i handen och en ny tidning varesig det är Utemagasinet, Vasalöparen, Vagabond, DN eller något annat – den känslan är svårslagen för mig. Att få layouta tidningar som människor läser är bland det bästa jag vet. När jag lyckas layouta så att du fastnar i en artikel om ett ämne du inte ens visste att du var intresserad av – då har jag lyckats. Lyckats göra det intressant, lättläst och lett ditt öga rätt. Att göra tidningar som ingen läser har jag aldrig varit intresserad av. Jag går igång på att ta reda på vad du som läser går igång på, hur du fungerar och så bygger jag därifrån.
Just nu håller jag på och gör om formen för en Frimärkstidning. Nordisk Filateli. Tidningen för frimärkssamlare i hela Norden! Bland det roligaste jag gjort det här året. Varför? För att dom som läser den älskar frimärken (ibland mer än den hen är gift med) En målgrupp jag haft väldigt lite att göra med men nu håller jag på att kliva in i en frimärkssamlares kropp. Lär mig nya saker. Nya glasögon till livet. Vad är viktigt och vad är inte för mig? Åh vad jag kan bli lycklig över att hitta en färgskala baserad på Sveriges första frimärke, världens första frimärke och det vanligaste frimärket … Få kommer se kopplingen, men dom som känner den dom känner den och dom andra kommer bara tycka att färgerna är fina.
Klart det är trist att en tidning läggs ner, men med just Vasalöparen är min känsla att vi inte är klar med varandra.
Nu till skidgången. Jag plåtade Johanna när vi var på Fårö. Läs hela Johannas reportage och tips på olika skidgångspass genom att klicka här!
Bjuder på en intervall (den jag gillar bäst)!
Satsa på motlut
Genomför helst skidgångspassen i en uppförsbacke, gärna en slalombacke eller annat långt motlut. Om du är nybörjare ska du helst inte gå i så branta backar, då kommer mjölksyran att slå till innan puls och andning har kommit upp i rätt intensitetsnivåer. Om du blir väldigt trött i benen under intervallen, försök att ”hämta ut” mer kraft från överkroppen genom att fokusera än mer på armdraget samt att nästan ”hänga dig” i staven i isättningen.
Intervallpass, sprätt och elghufs
Uppvärmning: 10 min jogg.
Intervaller: ?8 st sprättande ”15 x 15” + 3 min elghufs .
Det vill säga 15 sek arbete – 15 sek vila (vänd om och gå ner ) och direkt efter 15 x 15-blocket övergår du till elghufs i 3 min. ?Kör 3–4 sådana block.
Total intervalltid: 21–28 min.
Nedvarvning: 10 min jogg.
2 reaktioner på ”Skidgång, Vasalöparen och min kärlek till frimärken!”
åh. jag tror på print i samverkan med det digitala. det är ju därför vi gjorde VI SES I SOMMAR för hotellet! en suverän kombo om du frågar mig!
E X A K T ! Det är en suverän kombo – på många sätt!
Jag tror verkligen på att bygga varumärken med flera ben. Utnyttja medier till det dom är bra på …
Till exempel Utemagasinet skulle inte ha någon affär om det inte var tidning, event, webb och sociala medier mm.
Jag tackade precis nej till ett uppdrag för att det var ”bara” att göra en annons – ingen tankeverksamhet och jag trodde inte på idéen. Överhuvudtaget. Jag vill tänka större och mer. 360° Kalla det vad du vill men jag vill få grotta ner mig i målgruppen och se hur och var vi kan leka ihop. Det självklara, men det roligaste är att överraska där dom inte trodde. Att bygga relationer var det än är.
Kan fortsätta i evigheter, men det gör vi i bastun i Skaulo när vi kan hänga där igen.