Sök
Stäng denna sökruta.

PLANERAD TRÄNING: 0

140918_dimma0056

September är vilomånad. En månad då kroppen får vila. Men också hjärnan. Jag försöker bli riktigt uttråkad så jag får träningssug så att när jag sedan drar igång så har kroppen fått läka eventuella småskavanker och hjärnan är sugen på att träna organiserat igen. 

Men när jag säger uttråkad menar jag inte uttråkad as in trist. För när jag drar ner på tempot, tar mig mer tid att bara vara, röra mig långsamt i naturen, hänga med kompisar jag inte sett på ett tag så kommer idéerna. Sådär så jag måste ha en anteckningsbok med mig hela tiden för att få ner saker så jag inte glömmer bort. Och med vila från träning så menar jag att när det dyker upp ett tillfälle för yoga så tar jag det. Tillfälle för simning, absolut. Men inga intervaller. Inga långpass. Några år körde jag “testa någon ny träning varje vecka”. September är månaden då man kan få med mig på allt från regndans till tennis.

Ska jag låta lite gammal och vis efter mina tio Ironman (är ironisk, har trots allt bara hållt på sedan 2010…)  så är det snälla, snälla du som gjort din första Ironman i år – ta dig tid för att läka, bli sugen och ta dig tid för reflektion.

Vad gick bra i år? Vad kan du göra bättre? Har du några känningar i kroppen? Helt ärligt, finns det något ställe som gnager om än så lite, lite. Nu är tiden att ta hand om det!

Sedan börjar vi. Bygga upp kroppen och ta hand om eventuella obalanser. Styrka och teknik, sedan gasar vi om några månader. Och lägger på mängd efter årsskiftet. Det sämsta du kan göra nu är att köra 110% och gå sönder i vår.

Om din tävlingssäsong är slut för iår så är det inte att vara lat att vila nu. Det är att vara smart!

Så tycker jag. Vad tycker du?

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Träna med Lantto – 30 minuter Tabata

30 minuter träning med mig på Spotify. Det är sex stycken Tabata. Det vill säga 8*20 sekunder hårt jobb med 10 sekunder vila mellan. Två övningar i varje tabata – varannan gång övning ett, varannan gång övning två.

Läs mer »

BÄSTA TIPSEN INFÖR IRONMAN KALMAR

Med nio dagar kvar till Ironman Kalmar börjar jag varje dag med att svara på frågor om allt och inget. Jag har kört 23 Ironmandistanser lite här och var i världen men när någon frågar så är Ironman Kalmar den tävling jag rekommenderar till alla om man ska köra en enda i livet. Det finns ingen annan tävling som har så fantastisk publik. Och att få cykla på Öland. Älskar!

Läs mer »

6 reaktioner på ”PLANERAD TRÄNING: 0

  1. Jag håller med dig till fullo Sofie! Jag har myscyklat, kört mängder med benstyrka och rörlighet samt nött teknik i bassängen då simning är min svaghet.
    Så även om man tränat har jag känt av samma sug som du beskriver. Nu vill jag öka och gasa på. Tack för ett klokt inlägg, jag trappar upp men väntar med gasen till efter nyår. Kloka du!!!

  2. Intressant upplägg! Jag har fortfarande ett par saker kvar jag vill göra den här säsongen (löparhelg i Skåne och sim-vecka i Italien) men skall fundera på att lägga in en längre viloperiod om ett par veckor.

  3. Rätt skönt att vara en sånär som går ut och tar en fredagsdrink och inte åker hem för att sussa inför lördagenspass.
    Rätt skönt att uppleva bio (sist ett år sedan…när Hunger Speler gick)
    Rätt skönt gå i vanliga klädesbutiker och inte bara jakt efter träningskläder

    Rätt skönt att inte tänka på vad jag ska göra nästa år.
    Älskar hösten, tassa i skogen dom doftar betakaroten.

  4. What do I think? I think our North American Swedish team should start pondering what fun we could all get into next summer 🙂

  5. Jag tror det är jätteviktigt att både kroppen och hjärnan får vila ordentligt ibland. Annars är risken att man sabbar suget efter det där som man ju ve att man älskar att hålla på med. Oavsett om det är Ironman eller bara att mysjogga i skogen – nöter man på i samma tempo hela tiden blir oundvikligen både kropp och sinne trött på det. Så att ta en längre paus ibland tror jag inte försämrar vare sig form eller resultat, men det ger kropp och sinne en chans att hålla liv i suget efter träningen 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *