SÅ HITTAR DU TIDEN TILL VAD DU VILL!

Ett av mina första inlägg var “jag har inte tid att träna” – och “hur hittar du tiden” är fortfarande en av dom vanligaste frågorna jag får … så here we go. Så här tänker och gör jag för att hitta tid till det jag vill göra. Men innan du börjar läsa så vill jag att du funderar på om du verkligen behöver optimera mer, eller är det mer av punkt 14 du behöver, sömn. Det känns ofta som att människor trycker in mer och mer i sina kalendrar när det vi borde göra är rensa, säga nej och göra ingenting. Med det sagt … here we go …

Det första vi måste vara överens om är att vi alla har lika många timmar på ett dygn. Det här är så jämnställt det bara kan bli. ALLA HAR 24 TIMMAR. Du. Jag. Alla. Om vi siktar på att sova åtta timmar och en vanlig vardag jobba åtta timmar så har vi åtta timmar kvar att göra …

Det första jag tycker att vi ska göra är utvärdera. Vad gör du av dina timmar? Använder du dom till det du vill? Det är så lätt att säga att jag har inte tid att träna (tar det som exempel för att det är så vanligt att kasta ur sig) Om du byter ut det mot “jag prioriterar inte att träna”. Hur känns det? Jag tycker du ska använda tiden till precis det du vill, men jag vill att du tar ett aktivt beslut. Om du vill ta två av dina timmar till att kolla TV, Instagram eller Facebook så ska du göra det! Eller stirra in i en eld. Om det gör dig gott, just do it och jag menar det från mitt hjärta.

När jag föreläser brukar jag ha ett papper som du som lyssnar får fylla i under föreläsningen, vi stannar till vid några punkter men det är för att du ska dra igång din hjärna och sedan ha en liten plan för vad du vill göra när du kommer ut från föreläsningen. Där finns bland annat utvärderingen av ett dygn med. Här kan du ladda ner det! Gör det nu eller skriv ut och gör det någon dag mellan jul och nyår. 

Sedan säger jag dröm! Du kan kalla det mål, du kan kalla det önskelista men fundera på vad du vill. Dröm stort. Dröm litet. Men kom ihåg att det ska vara DINA drömmar, drömmar som får dig att le, gärna med lite pirr i magen. Inte någon annans. Du kommer inte prioritera löpning för att grannen övertalat dig att tjejmilen är ett bra mål. Välj härliga mål, mål du ler när du tänker på hur du lyckas!

I pdf:en hittar du den här magiska sidan. Skriv dagens datum i mitten och sedan saker du vill göra imorgon, nästa år och innan du dör.

Planera upp veckan, månaden, livet. Jag och min sambo brukar stämma av veckan på söndag. Skriva in barnens aktiviteter, gå igenom jobb och saker vi vill göra och försöker synka så alla blir så glada dom kan bli.

Jag är en papperstjej – älskar listor men sedan ett år så älskar jag appen todoist där jag kan ha kategorier, skriva in datum och prioritera. När jag avslutar dagen brukar jag kika på nästa dag och prioritera så jag har tre röda flaggor – det viktigaste att göra imorgon.

Två minuters regeln. Om det tar mindre än två minuter att svara på ett mejl gör jag det på en gång. Om en uppgift tar mindre än två minuter, gör jag det på en gång. Längre så åker det in på min todoist. Och se upp med tidsbovar – allt från möten där du pratar om samma sak till att mejl och Facebook ligger och blinkar och lockar i bakgrunden på din dator. Stäng av och kolla morgon, lunch och klockan tre. Hitta ett sätt som fungerar för dig.

Två andra tips är att sätta en bild på ditt mål som bakgrundsbild på telefonen/datorn OCH byt lösenorden till något som gör att du säger åt din hjärna om och om igen att du kommer lyckas. (Läs om hur lösenordet Winn@Rockman15 fick mig och syster att vinna Rockman ett år) 

Mitt absolut bästaste tips för att få mycket gjort men framförallt aldrig känna mig stressad är att göra en sak i taget. När jag går till skolan med min tio-åring går jag till skolan, pratar med han och njuter av att han fortfarande vill att jag ska följa honom en bit. Jag är inte redan på jobbet i hjärnan. När jag lämnat honom går jag all-in-jobb och sedan är det jobb till jag bestämmer mig för nästa sak. Stäng av saker som stressar dig och fokusera på här och nu – det är det enda du kan påverka just nu.

Läs gärna den flummiga boken The power of now för lev-nu-halleluja. (Här kan du läsa vad jag tyckte om boken första gången jag läste den …) 

Ta hjälp. När det gäller träning så brukar man säga att det inte finns några genvägar – jag säger att det finns det visst. Ta hjälp av någon som kan! En personlig tränare, coach eller följ scheman i böcker. Jag är personlig tränare men älskar när någon annan skriver mitt schema så jag bara kan bocka av och göra. Utvärdera då och då.

Men jag tänker också på att ta hjälp med städning, jobb och barn. Har du barn så försök få till att du tar med ett helt gäng barn hem en dag och så tar någon annan hem dom en annan dag och frigör tid till något. Självklart vill jag vara med mina barn men helt ärligt så vill dom ofta leka med vänner och kan jag då styra upp veckorna så dom får leka och vi föräldrar kan jobba ikapp, träna eller vad det är just hen vill göra så tycker jag det är ett fantastiskt sätt.

Jag vet att jag någongång hade barnvakt för att gå på ett simpass och fick galet mycket reaktioner “så kan man ju inte göra…”
Jag förstår faktiskt inte. Är det ok att betala en barnvakt för att gå på fest men inte för att gå på ett simpass? Det är inget jag gör ofta men just då hade sambon varit bortrest under lång tid och det kröp i min kropp, jag ville verkligen gå på simträningen. Kom hem som en gladare mamma.

Delmål. Precis som när du bygger ett hus eller har stora projekt på jobbet så kan du inte tänka på alla steg fram till det är klart utan du sätter upp delmål. Vid en Ironmanstart tänker jag inte på hur jag ska simma 3860 meter, simma 18 mil och springa ett maraton utan jag tänker på hur jag ska ta mig till första bojen, nästa energistation och så vidare till jag är i mål.

När det gäller träning så älskar jag träningsresor som delmål. Att jag ska cykla på mallorca i april är ett delmål som gör att jag vill träna mina cykelben hela vintern. Kom på delmål som motiverar dig!

När jag skriver ha kul så är det klart jag inte tänker att du ska springa runt och skratta hela tiden MEN jag tycker att ditt mål måste få dig att bli glad. När du tänker på dig ska du få ett leende. När mitt mål är att göra min snabbaste Ironman i augusti så skrattar jag såklart inte när jag springer spyjobbiga intervallpass MEN jag ler av att jag vet att det här passet tar mig ett steg närmare målet … att springa lättare och snabbare i Lappland i juli.

Dejta! Dom bästa av dejter är med vänner i gummi. Omvandla dina dejter till träning om det är träna du vill göra. Är det att skriva en bok så boka dejt med någon som kommer föra dig närmare den drömmen eller boka dejt med dig själv på lunchen och sätt dig och skriv.

Min bästa dejt är med vänner som vill springa till ett cafe för en kopp kaffe, eller vänner som vill mötas upp vid en strand och simma på morgonen eller lunchpass med kollegor eller med ett gäng sköna cyklister upp och nerför berg eller eller eller.

Packa jobb och träningsväskan och lägg fram kläderna dagen innan. Har jag förberett så kliver jag bara upp och drar iväg på äventyr. Samma gäller barnen. Vi har drillat dom till små brandmän, dom lägger fram sina kläder innan dom kryper ner i sin säng. Jag gör likadant.

Och var redo för den träning du vill göra så att om det dyker upp ett tillfälle så är vägen från beslut till genomförande kort. Under en halvtimme kan du göra stordåd vad det än är du vill göra.

Energi gör att jag är mer effektiv på jobbet. Energi gör att jag presterar bättre vare sig det är på jobbet, träning eller tävling. Lär känna dig själv! Ta med matlåda och mellanmål om du inte jobbar hemma. Jag tror inte på att träna varje lunch och äta lunch vid skrivbordet men att göra det ibland gör att jag får in ett lunchträningspass även kontorsdagar. Klart värt.

Utnyttja vägen. Klassiska träningstips är att cykla eller springa till eller från jobbet. Kliv av en station tidigare och gå. Ta trapporna. Och JA – gör det om det passar dig. Men tänk större – utnyttja vägen till det du vill. Vill du lyssna på en ljudbok eller TED-talk – gör det. Vill du använda tiden till att svara på mejl – gör det. Vill du som min kompis Fredrik skriva en bok på tåget – gör det. Han har nu gett ut två böcker och skriver på sin tredje. På vägen till och från jobbet.

Livslyx! Jag har funderat på vad som gör att min dag känns som en bra dag. Kaffe är en sådan sak. Jag kan dra in på klädinköp, middagar på stan men att köpa en lyxkaffe på stan är något som alltid gör att min dag liiiiite bättre. Alltså drar jag först in på andra saker. Vad har du i ditt liv som gör att “aaaaahhhh – det här kommer bli en bra dag”?

Jag har insett om jag byter plats jag jobbar på då och då så mår jag bättre och upplever känslan av frihet och semester även om jag jobbar hårdare och mer än en vanlig dag på kontoret. (Jag förstår såklart att det här inte fungerar om du är läkare eller har ett jobb du verkligen måste vara på plats)

På bilden ovan sitter jag i en enslig stuga i Norrland och jobbar. Mina kollegor är med på skype sittande i Stockholm.

Under många, många år så jobbade vi hemma på torsdagar och det fungerade fantastiskt bra. Den dagen var vi alltid som mest produktiva – fast vi alla fick in ett lunchpass eller hann slänga in en tvätt i maskinen när vi hämtade en kopp kaffe. På fredag sågs vi på redaktionen igen. (Nu är jag helt egen så jag styr mina tider själv = jobbar hemma så mycket jag vill)

Ibland är det bara att ta sig upp och göra det där som är planerat. När det gäller träning så brukar jag lura mig själv och säga åt mitt huvud att om det känns lika motigt när jag varit igång i tio minuter så får jag gå hem igen. Det känns ALLTID bra när jag är igång. Bilden ovan är när det kom en köldchock till Stockholm och min syster Lisa ringde och sa “klart vi ändå ska springa, jag har nya masker vi måste testa” Så gjorde vi det.

Att träna under tiden barnen har träning tycker jag är ett sjukt bra sätt att utnyttja tiden. Men visst har det hänt att dom får kolla film eller spela medan jag kör ett pass. Det är klart det inte skulle passa i den perfekta mammahandboken men jag kan inte bry mig mindre. Mitt mål är att hela familjen ska vara lyckliga och må bra och i den familjen finns även jag med. Precis som flygvärdinnorna säger om syrgasmaskerna … ta först på dig själv masken och hjälp sedan andra. Om inte du mår bra så kan du inte vara en bra förälder och förhoppningsvis en bra förebild.

Jag vill att mina barn ska veta att dom är viktiga. Men också att jag är viktig. Och att röra på sig är inte ett nödvändigt ont, det är kul och ger energi. Att sedan forskningsrapport efter forskningsrapport visar att barn som tränar inte bara är snabbare och snyggare, dom har mer energi för allt OCH är smartare – så känner jag att det är mitt FUCKING ANSVAR som förälder att röra på mig och hjälpa mina barn att hitta någon slags träning dom gillar. Dom får såklart välja själv men något ska dom göra.

Även om inte du har ett träningsrelaterat mål så skulle jag rekommendera att träna – träning gör att du blir mer effektiv, gladare, piggare och faktiskt hinner mer i vardagen. Förutom alla andra magiska saker som träning för med sig. Är du inte övertygad så läs någon av Anders Hansens böcker! 

Nu till en av dom viktigaste punkterna – se till att ladda dina batterier. Återhämta dig! Såklart sömn men fundera också på vad som gör att det känns som du får energi. Leta efter ställen och aktiviteter som gör att du glömmer tid och rum. Som gör att tar större andetag och kommer tillbaka till jobbet gladare och mer utvilad.

När jag hoppade fallskärm sa jag alltid att det inte fanns något mer avkopplande än att hoppa fallskärm. Håller fast vid det – för att när jag hoppar finns inget annat. Det finns inga mejl att besvara, inga deadlines att hålla utan bara en jävligt viktig sak. Att dra fallskärmen.

Många älskar att fiska. Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt. Men det ger helt klart återhämtning. Jag blir uttråkad så fort att min hjärna går igång och det poppar upp 100 nya ideer på vad jag vill göra. Att bli uttråkad då och då. Eller göra ingenting då och då är i min värld viktigt, det är återhämtning för hjärnan.

Lappland är för mig återhämtning. Tempot är lugnare än en vardag i Stockholm och luften smakar godare. Älskar att vara hemma i norr så länge att jag hinner bli lite uttråkad. Då kommer alltid dom bästa idéerna.

Sömn. Sömn. Sömn! Vad du är gör så se till att sova. Jag tycker det var oerhört intressant att du inte kan få diagnosen utbränd om du inte haft sömnsvårigheter. Det betyder alltså att om du börjar få svårt att sova och vakna utvilad så ska dina varningsklockor ringa. Gör vad du måste för att få till sömn. (Och ta så klart tag i det som gör dig stressad!) 

Förra året blev jag coachad av CoachCarl och fick redovisa hur mina träningspass gick men också rapportera hur många timmar jag sov och vilken kvalité jag ansåg att den hade. Han ville att jag skulle ligga i sängen i nio timmar. “Du behöver inte sova nio timmar men lägg dig ner utan telefon eller dator och sikta på nio timmar.”

Forskning efter forskning påvisar att du klarar av infektioner bättre om du sover mer. Det finns massa elaka studier där människor fått sova i hus där dom skickat in förkylningsbaciller och så har olika grupper fått sova olika mycket/lite. Av dom som sov mer än sex timmar blev 18% sjuka och av dom som sov färre än sex timmar blev 39% sjuka. Jag säger sikta på minst åtta timmar! Var du än befinner dig i livet så gör det dig gott.

Ok. Du kommer dö imorgon, vad gör du idag?

Ingen som fått den frågan av mig har sagt att dom skulle springa intervallpass, äta Nutrilett eller köpa en ny bil. Alla har sagt att dom skulle umgås med människorna dom älskar mest.

Det är knäppt kul med Ironmans, storslagna företagsplaner och att resa jorden runt men när det gäller – vad är viktigt på riktigt? Fundera över vilka du skulle träffa och ringa den där sista dagen i ditt liv och se till att hänga med dom människorna så mycket du kan. Nu. Om träningsplanen mot din livs snabbaste Ironman spricker, ta ett djupt andetag och inse att det finns viktigare saker i livet än ett missat träningspass. Eller ens en missad tävling. Om inte den stora affären gick i lås. Landa i det – vad f*n spelar det för roll om 100 år?

Jag vill att du drömmer, stort och härligt men landa då och då i vad som faktiskt är viktigt på riktigt. Det är oftast dom små sakerna. Människorna. Vardagen. Se till att du vaknar en vanlig torsdag och ler för du har det bra. Sedan tar vi ett steg mot den där drömmen. Och ett till. Drömmen som får dig att vakna imorgon ännu lite gladare för att du är ett steg närmare.

Berätta. Vad drömmer du om? Hur hittar du tid till det du vill?

Foto: Dom absolut finaste bilderna är tagna av en av dom jag älskar allra mest, Hans Berggren. 

This entry was posted in Balans, Sofies budord! and tagged , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to SÅ HITTAR DU TIDEN TILL VAD DU VILL!

  1. Lina says:

    Så bra! Jag tar till mig allt!

  2. Amira says:

    Vilket underbart inlägg??Sunt och hållbart!????????????

  3. Så fint och bra inlägg, klokt och strukturerat! Sådant som man kan behöva om hjärnan och kroppen känns som kaos! 🙂

    • Sofie says:

      Tusen tack! Och ja – ibland är det kaos – då får det vara det och så tar vi ett andetag och börjar rensa i hjärnan 🙂

  4. Men det här var ju fantastiskt! Tack Sofie för ett jätte jätte jättebra blogginlägg!
    Borde komma upp på ett av dina mest lästa-lista ??
    För övrigt hade det varit otroligt roligt om du ville skriva Lev-För-Fan-boken. Jag skulle ställa mig långt fram i kön är få läsa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *