Ironman for dummies

140628_IMklagen0006

Du vill göra en Ironman. Ok. Anmäl dig. Träna så mycket simning, cykling, löpning, styrka och rörlighet du och kroppen mäktar med. Ta dig till tävlingen. Så hänger du med mig på dom sista 24 timmarna innan en Ironman … inklusive en detaljstudie vad jag packade i mina “växlingspåsar” under Ironman Klagenfurt.

Väl på plats är det skönt att checka in så fort som möjligt. Alltså ta sig till Expoområdet med sin licens (I Sverige skriver man ut den här) och ett körkort. Få ditt kuvert med information, växlingspåsarna, en ryggsäck och helgens åkband.

140628_IMklagen0009

Kanske en sväng runt på området för att känna på massa dyra prylar. Köpa den sista prylen till tävlingen. Till hotellet och packa påsarna. Blue for bike. Red for run. En vit för det man ska ha på sig efter race. Samt ”special needs” om det är något speciellt man vill ha under loppet.

_DSC6835

Special needs är ofta så man kan komma åt det en gång under loppet och sedan får man inte tillbaka påsen efteråt. Det kan vara om man bara måste ha någon speciell gel under cykel eller löpningen eller vill ha en extra slang.

I söndags packade jag påsarna såhär. Jag körde på mina säkra kort:

_DSC6919

Det här är min streetwear-påse. Den lämnar man in på morgonen, just innan du går ner till start. Jag brukar lägga upp den tillsammans med det jag ska ha på mig vid start.

Assoskräm, vaselin och solkräm. Linne, triathlonbyxa och calfs från 2XU. Chipband och badmössa som man får från tävlingen. Våtdräkt och simglasögon från 2XU. (Nope, inte sponsrad, tycker bara dom är bäst!)

Sedan har jag dom varma kläder jag vill ha efteråt. Mössa, Houdini (men alltså, finns det någon skönare tröja?), byxor och flip-flops. Eventuellt en handduk om det finns tillgång till dusch. Enervits R2 till efteråt. Telefonen och lite pengar.

Blue as in Bikebag. 

_DSC6914

Hjälm. Glasögon. Nummerlapp fastsatt i ett bälteCykelskor. Handduk att dra av fötterna så dom inte är blöta och grusiga när jag sätter ner dom i skorna. En flaska med i nio Enervits liqidgel som jag tycker är lätta att få i mig. På cykeln sitter sex enervittabletter. Bakom sadeln har jag extra tub/slang, vanlig pump och en kolsyrepump och två sexkantsnycklar så jag kan dra åt det viktigaste om någon skulle hända.

Det röda du ser längst ner är min regnjacka, la ner den bara utfall det skulle vara kallt och jag skulle frysa redan innan jag beger mig ut på cykeln.

Red as in Runbag. 

_DSC6902

Skor med strumpor i.  Skärmmössa. Tre Enervit gels och fyra enervit tabletter. (Compeed, bara för att jag lärt mig att tejpar just jag på insidan av stortån innan så får jag inga problem, gör jag det inte kommer det två stora blåsor efter två mil) Solkräm och lite vaselin.

IMG_3659

Dagen innan tävling brukar jag simma lite vid starten. Ofta har dom en officiell simning, ibland med en låtsasstart och allt men i vilket fall så är det skönt att känna på vattnet och ta ut några märken man kan sikta på.

IMG_3622

Kolla igenom banprofilerna. Kör gärna cykelbanan med bil om du har möjlighet och inte känner till den sedan innan. Och cykla någon mil och bara kolla så att din älskade cykel fungerar efter transporten …_DSC6884

Om inte förr så får man reda på vid incheckningen när man ska lämna in cykeln och sina växlingspåsar. På stora tävlingar är det nästan alltid dagen innan. Och gå på Racebriefingen. Där går dom igenom allt …

_DSC6888 _DSC6885

_DSC6881

Sedan är det är bara att åka hem och preppa påsarna, sätta på klisterlapparna på din hjälm (fram och på bägge sidor) sätta på nummerlappen på din cykel och knäppa fast nummerlappen på ditt bälte (funkar fint med ett vanligt gummiband och två säkerhetsnålar. Det är bara för att snabbt kunna ta på den efter simningen och så kunna vrida runt så du har den bak på cyklingen och fram på löpningen.)

_DSC6952

Ta med cykeln och din blå och röda påse till incheckningen. När du står i kö, ta på nummerlapp och hjälm._DSC6956

Sedan kontrolleras din cykel och du fotas med den. Häng in dina påsar där ditt nummer finns. Är du där tidigt så bara häng dit påsarna på ett ungefär och nojja inte över var, ofta så flyttar funktionärerna dom under natten så dom är i nummerorning. Det är förbjudet att märka ut sin påse men det är många som gör det ändå. Med ett litet snöre i någon färg. Jag har aldrig gjort det, ditt startnummer står på ditt armband så även om du skulle bli helt dum i huvudet av stress så kommer du hitta din påse.

_DSC6947

_DSC6939

_DSC6924

Ställ din cykel på dens plats. Fundera över hur du kommer att komma från simningen, så att du bara kan ta den och springa framåt. (I mitt fall med bakhjulet i ställningen så jag bara kunde ta den och springa mot BIKE OUT.)

_DSC6930

Ofta får man ett överdrag till cykeln som skyddar mot regn. När väl påsarna och cykeln är på plats så brukar jag ta några andetag. Kolla mig runt och sedan promenera runt. Var kommer jag upp från simningen, hur ser det ut. Vad kan jag ta sikta på? Finns det ett träd, en stolpe eller bajjamajja vid min cykel? Gå igenom och ta riktmärken för allt. Från simning, till din påse, till tältet där du byter om. Vidare till cykeln. Bike out. Var kommer du sedan in med cykel? Riktmärke från det hållet. Bästa väg till din röda run-påse? Tältet och så vidare ut på löpningen … Sedan är det bara att springa. _DSC6943

På vägen ut får man sitt chip, det som du sätter runt fotleden som registrerar din tid …

Så är det bara att äta. Chilla. Ladda din gps-klocka om du har en sådan. Ställ in den så du slipper fippla med det imorgon. Lägg dig i din säng. Se ditt perfekta lopp framför dig. Somna med ett leende. Sov som en gud. Vakna. Tävla.

Eller inte. Dom flesta sover rent ut sagt SKIT natten innan. Det gör ingenting. Hör mig. INGENTING! Går det så försök vara noggrann med sömnen nätterna innan, men på tävlingsdagen är det som det är. Kan kan räkna upp hundratals vänner som sovit dåligt eller till och med råkat ut för något magskit natten innan och ändå presterat väldigt bra. Det som händer, händer. Du fortsätter framåt så länge du inte skadat dig så det blir något som påverkar dig resten av livet.

Vakna. In med frukost. Avsluta med kaffe och försök gå på toaletten! Smölj in dig med solkräm och vaselin om du använder det. Ta på dig tävlingskläder, och varma kläder. Dubbelkolla så alla simprylar är med. Klockan? Det du ska dricka på cykeln om flaskorna inte redan sitter på cykeln

Ta dig till start. Titta till påsarna. Sätt flaskorna på cykeln och klappa om den lite och kolla så att den är redo för 18 mil med dig. Ta dig ner till var du lämnar streetbag och var simstarten är. Njut av den här galna stunden. Du kommer komma ihåg den resten av ditt liv. Du har en dag på dig, fokusera på första bojen!

Det här är sista timmarna innan en Ironmantävling. Vissa tävlingar checkar man in samma dag och ställer upp alla prylar vid sin cykel. Det är olika. Kolla hur det är på den du ska vara med på … Lycka till!

Frågor? Tips?

This entry was posted in Ironman. Bookmark the permalink.

7 Responses to Ironman for dummies

  1. susanna says:

    Tack snälla! 😀

  2. Claes says:

    Vilken guide! Suveränt. Blir helt nervös inför Kalmar då jag läser 🙂

    Jag räknar med att inte sova en blund natten innan. Brukar ha problem med det, men på en olympisk eller HIM har det funkat bra ändå. Som du skriver.

    Claes

  3. Anna Jansson says:

    Häller du liquids i flaskan och dricker direkt ur den?

    • Sofie says:

      Ja, för att slippa hålla på och fippla med förpackningar. Har gjort så dom sista tävlingarna, efter ett tips från 30-Ironman-på-30-dagar-Greger.
      Jag tycker det fungerar kanonbra!

  4. Mali says:

    Vilken härlig guide! Blev ännu mer sugen på triathlon nu ju =)

  5. Katie says:

    Fantastic info Sofie! Thank you for sharing.
    I’m super excited & nervous at the same time ????????

  6. Akaontherun says:

    Du. Är. Fantastisk.
    Taack.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *