Sök
Stäng denna sökruta.

TRE TYPOGRAFITIPS!

Det jag fakturerar mest på Lantto AB är formgivning. Det vill säga att jag sätter ihop bild och text så du som mottagare snabbt och enkelt kan ta till dig budskapet varesig det handlar om en tidning, annons eller produkt. Här kommer tre typografitips jag hoppas är enkla att ta till sig. Med nästan allt jag formger utgår jag från tre typsnitt.

1. Rubriktypsnitt

Välj ett typsnitt som passar bra stort och använd dig genomgående av det i stora och små rubriker. Bestäm hur stor den största ska vara och gör sedan underrubriker lite mindre – det vill säga gör det enkelt för läsaren att skanna och förstå texten.

2. Brödtypsnitt

Alltså längre texter. Här ska du välja ett lättläst typsnitt. De flesta har lättare att läsa serif-typsnitt (tänk Times New Roman det vill säga klackar upp och nertill på bokstäverna) Generellt sett är det en bra idé att hålla radlängden till mellan 45 och 75 tecken, eftersom det ofta fungerar bra för läsbarhet. Men för digitalt innehåll tar du hänsyn till skärmstorleken och läsarens läsvanor. En kortare radlängd är bättre för mobilanvändning, medan en längre radlängd kan fungera bättre på en datorskärm.

Om du ska göra en presentation gäller inte 45-75 tecken. Då minimerar du och siktar på att ha en bild och EN mening. Allt annat gör att dina lyssnare sitter och läser text när du pratar eller ännu värre – somnar.

Några förslag på klassiska typsnittskombinationer. Fundera över vilken känsla du vill ha.

3. Faktatypsnitt

Ett typsnitt som fungerar i mindre grad/storlek. Vanligt är att välja ett sans-serif-typsnitt (tänk Arial det vill säga utan klackar upp och nertill) för faktarutor och förklarande text.

När du väljer de här tre typsnitten – välj antingen typsnitt som inte liknar varandra eller samma fast flera olika varianter.

Sista tipset är att vara konsekvent. Det skapar ett enhetligt utseende och hjälper till att förmedla ditt budskap på ett tydligt sätt.

Om du inte jobbar med helt olika typsnitt så kan det vara en bra ide att använda samma typsnitt fast olika skärningar – som här en fet och en tunn variant av Helvetica Neue.

Jag jobbar framförallt i Indesign, Photoshop och Illustrator. Arbetar du inte med form rekommenderar jag Canva som hjälper dig vara konsekvent.


Ps. Hojta om ditt företag vill ha hjälp av Lantto AB att göra en kundtidning eller drömmer om en kurs i Indesign. Under våren har jag varit lärare i tidningsformgivning samtidigt som jag formgett allt från Fotbolls och biltidningar till Utemagasinet.

Nå gillar du det här så gillar du nog också

BASVECKA

Basvecka. Här hittar du en pdf så du kan planera en bra vecka.

Läs mer »

INSPEL – kundtidning

Vi ville göra ett fotbollsmagasin som de svenska elitklubbarna skulle vara sugna på att läsa. Men hur skapar man ett omslag som känns som det talar till var och en i varje klubb?
Man gör såklart 32 olika. Med en egen klubbprofil på varje.

Läs mer »

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *