Det är långt till andra sidan jorden. Det tar ett dygn att ta sig dit men på ditvägen kan du njuta av att du hoppar bakåt 12 timmar så trots att du startade på morgonen och reser ett dygn så kommer du landa samma kväll. Hawaii ligger exakt 12 timmar efter oss i Sverige.
[ Läs vidare för praktiska detaljer – vill du läsa en guide till vad vi gjorde så klicka här! ]
När du kvalat så börja med att söka flygbiljett till Kona och direkt efter gör du ditt bästa för att boka in din cykel. Det är en djungel vilka bolag som du kan ta med cykeln som en väska och vilka som kräver att du bokat specialbagage och lägg till att många inte synkar så även om SAS bokar din cykel till San Fransisco så är det inte säkert du kan få en garanti att nästa flygbolag tar cykeln till Kona. Men var lugn, det kommer lösa sig på ett eller annat sätt. Jag la en AirTag i min cykelväska vilket kändes tryggt – då visste jag vid varje landning att Tysken var med mig. (Nu har vissa flygbolag förbjudit AirTags så kolla innan)
Kom ihåg att dubbelkolla så du har tid för byten, framförallt tid vid din första landning i USA eftersom du kommer behöva visa ditt pass, din ESTA, de tar fingeravtryck och du behöver ta ut dina väskor och checka in dem igen. Bra att veta är att de kommer öppna din cykelväska. Vi hade två timmar och det gick smidigt men vi hade ändå ingen extra tid över innan nästa flight.
Boende
Med 6000 tävlande och deras sällskap så är boendepriserna helt absurda. Skulle jag välja helt fritt skulle jag hyrt ett hus vid havet längst med Ali Drive eller vid Keauhou men när annonser där man kunde boka en sunkig dubbelsäng i del av hus för 25 000 kr/natten så gav jag upp tanken.
Vi valde att bo i Waikoloa, drygt 30 minuter från Kona. Fungerade hur bra som helst, vi var ändå bara där på morgonen och kvällen. Väljer du det så rekommenderar att bo i Waikoloa Beach så du har promenadavstånd till havet, restauranger och affärer (inklusive en bra cykelaffär)
Leta på boende på hotellsidor eller Vrbo och Airbnb
Hotellet som är precis vid starten är Courtyard King Kamehameha’s Kona Beach Hotel. Det även där incheckningen var och på parkeringen på baksidan var athletes briefing men också starten av underpants run.
Visa / ESTA
Hyrbil
Bor du i Kona och det enda du ska göra är att tävla så går det såklart hur bra som helst att inte ha bil, ta en taxi från flygplatsen eller boka en SpeediShuttle Men jag fullkomligen älskade att ha bil, att kunna dra iväg på äventyr när vi kände för det, besöka stränder och komma från hela Ironmancirkusen då och då var värt varenda krona.
Sol och värme
Solen går upp ungefär 06.00 och vid 18.00. Temperaturen på Hawaii var inte det varmaste jag varit med om men luftfuktigheten gör att den upplevs värre (eller bättre beroende på vem man är) Ska du tävla så gör var du kan för att vänja kroppen att prestera i värme. Det bästa är att vara på plats två veckor innan men kan du inte det så gör vad du kan hemma. Jag skulle säga att ett av de bästa sätten är att träna i ett varmt rum. Om det är att cykla i en bastu eller få tillgång till en varm sal där du kan springa eller cykla så gör det. Börja några gånger i veckan och sedan gör du det 60-90 minuter (tävlingsfart) varje dag sista två veckorna. Har du tillgång till ett varmt rum så träna och basta eller bada varmt direkt efter. Jag cyklade i ett varmt rum (35-39°) varje dag de sista veckorna, det var bland det tråkigaste jag gjort i mitt liv men det gjorde skillnad. Efter några pass märkte jag att jag pulsen inte gick lika högt vid samma ansträngning och jag upplevde det mindre jobbigt för varje gång. Om inte annat så tänkte jag varje varmt tramptag på Hawaii att det var 1000% roligare än att sitta i en varm sal.
Under tävlingen var det ca 35°. Varmt men inte outhärdligt kanske du tänker. Om jag berättar att jag hade stenkoll på min energi och fick i mig minst en flaska energidryck i timmen (med salter, mineraler mm) men inte kissade en enda gång på hela dagen kanske du får en ide om hur mycket man svettas …
Swimskin
Vattnet är i princip alltid 26 grader varmt vid den här tiden på året (och egentligen alla tider på året). Och det råder våtdräktsförbud på tävlingen. Så tänk igenom på förhand hur du vill vara klädd på simningen! Det var många som simmade i vanliga badkläder, i triathlonkläder men de flesta hade en swimskin ovanpå sina tävlingskläderna. Det är en tunn dräkt som tar bort en del friktion och gör det lättare att simma.
Träna på plats
Väl på Hawaii så testa såklart igenom din utrustning. Om du inte har stenkoll på att serva din cykel så skulle jag börja med ett varv på expoområdet, flera cykeltillverkare hade gratis service bara man var ute i god tid. Annars finns bland annat Bikeworks i Waikoloa Beach. Där kan du också köpa kolsyrepatroner och du kan lämna tillbaka dem och använda pengarna till något i butiken.
Har du några dagar så börja med några lätta pass på morgonen eller eftermiddagen men testa sedan att cykla och springa mitt på dagen, det är trots allt då du ska tävla.
Cykelbanan går från Kona till Hawi, känner du att det är för långt att cykla dit så packa ner i cykeln i en bil och kör dit och cykla sista 7-8 kilometrarna och vända tillbaka. Då får du känna på vinden, stigningen och utförskörningen. Allt beror på vinden på tävlingsdagen, jag upplevde den aldrig som otäck men har sett skräckfilmer från tävlingar där sidvinden förflyttat cyklar flera meter i sidled.
Incheckning
Det hela börjar några dagar innan med att du får ditt åkband och hämtar din nummerlapp och dina påsar.
Dagen innan incheckar du in din cykel, hjälm samt bike-bag + run-bag. Eftersom incheckningen startar redan mitt på dagen så varnar man för att checka in cykeln med fullpumpade däck. (Eftersom man är rädd för att trycket ska öka för mycket när cykeln står stilla i solen) under eftermiddagen så ta ur lite luft ur däcken så slipper du fundera över det. Hjälmen skulle vara på cykeln, den kommer du åt innan tävlingsstart men påsarna hängde vi upp och fick sedan inte tillgång till på morgonen.
Min vana trogen så avslutade jag incheckningen genom att gå från simstarten, kikade på rampen upp från simningen och de duschar (läs slangar som hänger från ställningar) som finns för att skölja av saltvattnet. Vidare genom tälten och memorerade var mina påsar är och vidare till Tysken och var vi ska ta oss för att cykla. Snabb blick även på hur det ser ut när jag kommer tillbaka från cyklingen, vart jag ska gå då och var jag springer ut …
Tävlingsdagen
Tävlingsområdet öppnade två timmar innan. Om du behöver parkera så kolla dagarna innan vilka parkeringar och vilka shuttle-busses som går. Jag hade lyxen att få skjuts in och de kunde släppa mig precis vid startområdet och kunde sedan ska och parkera medan jag tog mig genom växlingsområdet. Du får inte ta med dig egen pump in och vi hade innan hade vi fått information om att det skulle finnas gott om pumpar i området. Sanningen var att det var kaos och många hade inte fått pumpat sina cyklar när volontärerna började ropa att man ska gå till startområdet. Men det var gott om tid och allt löste sig för alla men det kan vara bra att vara där i god tid och sedan ställa dig vid en volontär som har en pump och följa med den till det är din tur.
Smörj dig, smörj dig, smörj dig! Solen är obarmhärtig, välj en reef-friendly solkräm innan simningen. Efter simningen hjälpte funktionärer till med att smörja in kroppen – ta de extra sekunderna och gör det!
Supporter
Tycker du det är kul att heja så är det bra att veta att själva vägen som cyklingen går på är avstängd för trafik så om du ska ut på banan och heja så måste du åka på den mindre vägen ovanför. Mitt gäng hejade i Kona, vid korsningen vid Waikoloa och åkte sedan till Hawi och åt lunch och hejade. Syster Lisa och Anna anmälde sig som volontärer och stod i mål och tog emot tävlande mellan 18-22 på kvällen.
Klicka här för våra tips till vad du ska göra på Big Island!