Triathlontips

För mig är triathlon allt från gubben som simmar bröstsim och cyklar två mil med sin cykel inklusive cykelkorg och sedan går runt fem kilometer till elitsatsande människor som viger hela sitt liv åt att simma, cykla och springa.

Jag började med triathlon när jag upptäckte att det finns allt från barn till pensionärer, studenter, läkare och arbetslösa i triathlonföreningen. Det spelar ingen roll, vi gör det för att vi gillar en eller alla tre grenarna och vi peppar varandra genom träning och tävling!

Triathlon är kombinationen av simning, cykel och löpning över olika distanser. Grenarna genomförs i en följd utan avbrott och den som är först i mål efter sista grenen (löpningen) vinner tävlingen. Växling sker mellan sim och cykelmomentet (kallas T1) samt mellan cykel och löpmomentet (kallas T2) i det speciella växlingsområdet där triathleten på sin reserverade plats förvarar cykel, löpskor samt kläder och tillbehör för de olika momenten.

Vid växlingarna byter man utrustning för att det ska passa den nya grenen. Växlingarna brukar kallas T1 (Transition one; sim till cykel) och T2 (Transition two; cykel till löpning). På korta lopp försöker man prioritera snabbhet vid växlingarna. Elitdeltagare har till exempel inte strumpor, för det tillåts inte i simning och tar tid att ta på sig. 

Här har jag samlat ett gäng bra-att-ha-listor. Tips och packlistor för triathlon, vintertältning, 100-miles race i Indien och annat matnyttigt. 

Yoga har funnits i mitt liv sedan början av 2000-talet. Är utbildad poweryogalärare, gravidyoga och globalyogalärare. 

Triathlon började med att några vänner på Hawaii, var och en specialist i en av grenarna simning, cykling och löpning, bestämde sig för ta reda på vem som var bäst. De beslöt sig för att ha en tävling där alla grenarna ingick med distanserna 3,8 km simning, 180 km cykling och 42 km löpning. Detta gav upphov till världens mest kända triathlontävling, Hawaii Ironman, vilken många drömmer om att kvala in till. Triathlon är dock inte likställt med ironmandistans utan de flesta tävlingarna är betydligt kortare. Bland annat är triathlon en olympisk gren på distansen 1,5 km simning, 40 km cykling och 10 km löpning sedan år 2000.

Vanligaste distanserna (Simning – Cykling – Löpning)

Sprint: 750 meter – 2 mil – 5 km

Olympisk: 1500 meter – 4 mil – 10 km

Ironman: 3800 meter – 18 mil – 4,2195 mil.

För att få vara med i tävlingsklass måste du ha licens och vara med i en klubb. Man behöver varken ha en racer eller kunna crawla för att vara med i en motionsklass eller för att börja med triathlon, men det går snabbare att crawla än att simma bröstsim så det är kul att lära sig om man börjar med sporten. MTB och trekkingcyklar är vanliga i motionsklasserna, men en racer är snabbare…. 

Vanliga frågor:

Vad har man på sig?

Man kan byta om mellan varje gren (fast man får inte vara naken i växlingsområdet så man får antingen byta under en handduk eller gå in i ett tält och byta) eller så har man en triathlondräkt (heldräkt eller tvådelad) i något snabbtorkande materal. Då simmar man i dräkten och hoppar sedan upp på cykeln eller så har man dräkten under våtdräkten och drar av våtträkten och lämnar den vid cykeln.

Var hittar man tävlingskalendern?

Gå in på Triathlonförbundets sida.

Måste man vara medlem i en triathlonförening för att tävla?

Nej, inte i motionsklass men om man vill delta i tävlingsklassen ska du vara medlem. Ofta kan man köpa en endagslicens för just den tävlingen om man vill.

Kommer jag komma sist?

Med största sannolikhet nej, men om så skulle vara – vad 17 gör det? Läs gärna syster Lisas inlägg om att komma sist två tävlingar på en vecka här!