Hitta en tävling som du är sugen på. På Svenska triathlonförbundet kan du hitta någon bra att sikta mot. Sedan är det bara att anmäla sig och börja träna.

Ta reda på så mycket du kan om tävlingen, och om du kan så kör några träningspass på platsen.

Jag tycker att det är enklare att ta mig iväg till ett träningspass när jag har en tävling som jag ser framför mig. När det blir tungt så tänker jag lite på den kommande tävlingen, drömmer mig bort och ser mig leende ta mig mot målet. När man vet att varje träningspass gör en starkare och tar en ett steg närmare så brukar det vara enklare att motivera sig för att ta sig ut i löparspåret även när det snöar lite ute. Och väl ute ångrar man sig sällan.

Mental träning

När man förbereder sig för ett fallskärmshopp så går man igenom allt man bara kan tänka sig kan gå fel och övar på vad man ska göra då. Men väl i flygplanet tänker man bara på det perfekta hoppet man har framför sig. Jag gör likadant med alla tävlingar. Jag går igenom alla mina rädslor inför en tävling, funderar på vad jag kan göra för att slippa dem, och vad jag ska göra om det händer.

Men sedan ser jag mig själv genomföra drömtävlingen. Jag kan göra det innan jag somnar, när jag vaknar och alltid efter ett skönt yogapass. I slutet av avslappningen innan jag börjar väcka kroppen så ler jag och ser mig själv vara lugn innan start, jag ser mig själv simma fantastiskt, frammanar känslan jag vill ha i kroppen, jag ser mig själv göra det perfekta bytet mellan simning och cykling. Hur jag kommer uppspringande ur vattnet, hur tar jag av mig dräkten, vad tar jag på mig först, cyklar och springer i mål. Jag plockar in så många detaljer och sköna känslor som det bara går. Om något går fel så börjar jag om tills jag genomfört den perfekta tävlingen i tanken.

Alla har olika sätt, men jag det här fungerar för mig. Jag har använt det för Vasaloppet, mina förlossningar, föreläsningar med mera.

Grym tävlingsgranne på Kalmar triathlon. Här är det cirka 15 minuter till starten går. Kolla vad fint han satt upp sina prylar …

Packlista för tävling

Här är min lista som jag checkar av innan jag åker till tävlingen.

* Tävlingskläder. Jag gillar att ha ett linne och triathlonbyxor (som en cykelbyxa fast den har inte lika stor “blöja”)

* Resårband/nummerlappshållare/säkerhetsnålar (man ska ha nummerlappen på ryggen när man cyklar och på bröstet när man springer och då kan det vara skönt att ha nummerlappen på ett resårband så man bara kan vrida runt det när man byter mellan grenarna)

* Chipshållare. På vissa tävlingar har man ett chips som registrerar tiden. Man brukar få med sig lite kardborreband att fästa den i, men det finns också lite skönare band att ha runt foten.

Simning

* Simglasögon

* Våtdräkt (om det behövs för tävlingen)

* Öronproppar (använder jag bara om vattnet är kallt, man kan bli lite yr om det är svinkallt i vattnet och man simmar…)

* Vaselin (i nacken mot skavsår, eventuellt vid benen för att få av våtdräkten snabbare)

Cykel

* Cykelskor

* Solglasögon, hjälm

* Cykeldator

* Extra slangar/tuber, pump/patron

* Strumpor (bara långdistans)

* Vattenflaskor

* Pump

Löpning

* Löparskor (gärna med snabbkoppling så går det snabbare att växla mellan cykling och löpning)

* Keps

* Solskyddscreme

* Pulsklocka

* Vattenflaska (till växlingsområdet)

* Sportbar/gel/sportdryck

* Handduk att ha skorna på i växlingsområdet

* Överdragskläder

* Något att äta efter tävlingen

Väl på plats så checkar jag in cykeln och mig själv. Lägger upp sakerna så de ligger i den ordning jag vill ha dem. Kikar på var vi ska simma, promenerar upp från vattnet till min cykel och försöker ta lite riktmärken så jag hittar igen mina prylar snabbt. (Finns det något utmärkande som stora träd eller annat som gör att det är lätt att se vart man ska springa direkt från vattnet?)

Funderar ni över tävlingsregler så kika här.