MITT BÄSTA SIMPASS OCH EN FAVORITFRUKOST

REKLAMSAMARBETE MED ACTIMEL. Tillsammans med Actimel bjuder jag dom närmaste veckorna på mina bästa träningspass för löpning, simning respektive cykling och mina tre favoritfrukostar.

Att tidig morgon simma i en spegelblank sjö är bland det absolut bästa jag vet! Frihet, njutning och lycka. Tystnaden. Dimman som ofta ligger kvar. Att se vattendroppar falla när jag lyfter min hand för att ta ett nytt andetag. Att känna vattnet mellan mina fingrar, kraften när jag tar tag i vattnet och flyttar mig framåt. Att se träden vid stranden passera och stenen jag siktar mot närma sig.
Och stunden efteråt. Älskar den. Kroppen har vaknat. Första klunken kaffe. Skratten med vännerna. Att sedan ta på sig kläder och bege sig till jobbet – det känns alltid lyxigt, som att jag varit på äventyr, min dag kommer bli en bra dag.

När jag simmar ute möter jag ofta upp vänner och simmar utan plan, ren njutning, bara få in distans. Under en Ironman simmar jag 3860 meter i ett jämnt tempo. Det är uppvärmningen inför 18 mil cykel och ett maraton. Det är inte under simningen jag vinner tävlingen. Men jag kan däremot köra för hårt så resten av dagen blir en plåga.

I bassäng måste jag ha en plan – annars tröttnar jag efter några längder. Och under sommaren brukar jag gå ner till vårt havsbad. Där ligger det bojar i vattnet som jag simmar mellan. Då brukar jag börja med 10-20 minuter uppvärmning, några övningar (här hittar du exempel på vilka jag tycker är bra) och sedan använder jag bojarna till att variera min simning. ?25 meter max.
25 meter avslappnat.
50 meter på 80%.
Sedan börjar jag om med 25 meter max – så fortsätter jag så till jag vill gå upp. Då avslutar jag genom att simma jag lugnt några minuter. Under simpasset övar jag på att sikta, det vill säga jag övar på att separera andning och navigering. Jag tar ett andetag, tittar ner, sneglar framåt med glasögonen precis ovanför vattenytan utan att andas, tittar ner och sedan vrider jag upp och andas. Gillar att variera hastigheten – då har jag fler växlar när det är dags för tävling. Jag vet hur det ska kännas när jag går på 100% och jag hur det ska kännas när jag simmar i en takt som jag kan fortsätta i forever.

Min absolut vanligaste frukost när jag ska ta med den är overnightoats. Hade svårt för chiapudding men när min kockvän Sussi någongång sa ”äh, det är bara att blanda lite chia, havregryn och det du gillar och ställa i kylen över natten” så lossnade det och nu är jag smått besatt av overnightoats. Sådär så att när jag blandar till det kvällen innan så börjar jag längta efter att äta den. Under vintern tar jag med den till simhallen och äter den på tåget på väg in till jobbet. Men min drömmorgon är när jag får äta den på en solvarm brygga.

Overnight oats
1 dl havregryn, 1 msk chiafrön, 2 dl havremjölk, 1 Actimel Hallon Tranbär utan tillsatt socker, bär i massor (hallon, blåbär, mango – eller vad jag råkar ha hemma. Har ofta i frusna bär – då håller sig den kall längre)

Blanda allt i en glasburk. Jag brukar ha lite turkisk yougurt överst i burken, bara för att det är gott att blanda ner precis innan jag äter. Ställ i kylen över natten. Ibland strör jag lite nötter och ringlar lite honung över just innan jag går ut genom dörren.

This entry was posted in Inspiration and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *