Sök
Stäng denna sökruta.

MALDIVERNA

En vecka barfota, i bikini, på en båt, yoga varje morgon och simning ett gäng gånger varje dag och det med ett skönt gäng människor. Jag känner bara tack, tack, tack. Tack för att jag fick vara med om äventyret Maldiverna!

En speciell resa. Jag har inte varit på något liknande innan. Har varit ledare på många träningsresor innan men då har jag vetat exakt vad som ska hända och när. Nu var kapten på båten chef och tog oss till bra ställen där vi kunde ankra för lunch eller sömn. Fanns det en öde ö att yoga eller springa på gjorde vi det, annars simmade vi och tränade på båten. Vi fick alla öva på att ta dagen som den kommer.

Men om vi tar det från början … vad har jag varit iväg på? Jo, en vecka på Maldiverna. Vi klev av flyget, gick över en gata med bagagevagnen och ombord på en båt. En båt som vi sedan var ombord på i sju dagar förutom några timmar på öde öar och någon befolkad.

Jag har simmat mina allra vackraste simningar någonsin. Jag har hållt några av mina härligaste yogapass (tänk soluppgång på en öde ö med ljudet av vågorna som slår mot stranden) och jag har skrattat med elva gamla och nya vänner.

Vi fick simma med hajar. Även om informationen vi fick innan var att dom inte är farliga så fick jag kalla ilningar längst med ryggraden när dom kom simmande mot mig.

En vanlig dag på båten kunde se ut något åt det här hållet:

06:30 båt till en öde ö. Yoga.

Dom dagar det inte fanns någon ö i närheten yogade vi på båten. Gav lite extra balansträning.

Eller så valde man ett morgondopp med Coach Mike.

När det gick sprang vi en vända på morgonen.

Minns den här morgonen med extra kärlek, då yogade vi och sedan tog vi som kände för det på oss simglasögon och simmade tillbaka till båten för frukost och avfärd till nästa korallrev.

Varje dag sa vi hej till nya akvariefiskar, sköldpaddor och rockor.

Eller Tawny nurse sharks (dom dejtade vi bara en dag … )

Lunch på båten. Lite olika varje dag men alltid några olika goda alternativ. När vi fick glass till efterrätt jublade vi.

Sedan var det ett jäkla hårt liv.

Du vet läsa bok, lyssna på musik, sova lite. Allmänt chilla.

Sinnebilden av skönt båtliv.

Vi var en skön samling människor, några var med för att dom ville simma mycket, andra för att dom ville yoga och några för att dom ville komma hem utvilade med ny energi. (Du behövde inte vara supersimmare eller dedikerad yogi för att hänga med – alla plockade delar av det man ville ha för dagen.)

Ingrid och Daniel från Falun.

Robert, jag, Angelica och Josefine övar på att simma efter varandra.

Efter eftermiddagskaffet snorklade vi lite, eller så körde Micke ett simpass eller så höll jag ett styrkepass av något slag.

Benpasset explosionen gjorde att många kände att dom hade muskler i benen dagen efter.

Sista kvällen körde vi styrkecirkel på en strand.

Sedan var det bara att ta ett kvällsdopp, duscha av sig och ta sig till middagen. Barfota. Krypa till kojs, somna lycklig och vakna till morgonyoga på en ny öde ö.

May the force be with you.

Fick Josefine och Angelica att ta bilden som jag haft som skärmsläckare med en nedräkning till Maldiverna.

Historien om bilder på sjöjungfrufenor och glammiga bikinis är enkel. Jag fick för mig att jag ville ha en sjöjungfrufena … beställde en från AliExpress och när jag ändå var igång så beställde jag några bikinis också …  Jag har haft Ali Express förbud drygt ett år för att jag inte tror världen blir en bättre plats av att jag handlar massa billiga saker från Kina. Nu har jag har jag Aliförbud igen men både sjöjungfrufenan och alla galna bikinis förgyllde vårt båtliv.

Som att jag fick ta en glammig bild på Sara.

Och en inte fullt lika glammig bild – men som gör mig desto gladare.

Sista dagen började vi med morgonyoga och sedan kunde man gå direkt från yogamattan för ett dopp i havet. Som Josefine och Angelica gjorde.

Frukost och ett sista bad innan vi blev avsläppta vid flygplatsen i Male. Där hängde vi på Micke på ett träningspass med den lokala simklubben.

När vi gled runt bland atollerna var det lätt att glömma att vi var i ett muslimskt land men det blev väldigt tydligt när vi klev i land. Vi tjejer var tvungna att träna med simkläder som täckte axlarna. Dom tre kvinnorna på bild hoppade i vattnet i sina svarta kläder.

Säger bara TACK till båtfamiljen; Peter, Ingrid, Daniel, Josefine, Angelica, Maria, Katarina, Sara, Lisa, Robert och Coach Mikael Rosén. Tack för helt fantastiska dagar jag aldrig kommer att glömma! Och en fråga till Apollo, erbjuder ni någon avvänjning till oss, typ någon slags hjälp att anpassa sig till vardagen och sin vanliga familj efteråt? Skulle uppskattas för jag kom att älska det här gänget och tycker att världen gungar lite fortfarande.

Foto: En blandning av mina och min nya båtfamiljs.

Nå gillar du det här så gillar du nog också

Portugal

Några ord om en fantastisk vecka i Portugal. Jag har hållt yoga, crossfit, spinning och en föreläsning. Men framförallt haft härliga samtal med sköna människor.

Läs mer »

HÄNG MED PÅ TRÄNINGSRESA TILL PORTUGAL

16–23 Mars – vad gör du då? Hänger med mig och ett gäng favoritinstruktörer på träningsresa förstås! Tänk att få möta solen varje morgon genom att gå eller springa efter den milslånga stranden. Eller så rullar du ur sägen ner till morgonyogan (eller både och – min favoritkombo!) Tokträna eller totalvila – vilket du än behöver i mars.