6 Week to Peak – resultatet!

acid2

När jag fick reda på att jag ska åka till Himalaya och springa 100 miles så kände jag att jag verkligen behöver hålla mig hel, jobba många pass nära maxpuls (för att göra vad jag kan för att vara förberedd att kunna prestera på hög höjd) och springa långpass!

Tänkte att springer jag bara hårda intervaller och långpass så är chansen rätt stor att jag går sönder och det är det sista jag vill! Så när Acid kom i min väg kände jag att det var perfekt. Tuff intervallträning fast på cykel, roddmaskin och stakmaskin. Lägg till löpning (långpass och backträning) och Bellaträning så tänkte jag att jag gjort vad jag kan dom sista veckorna innan avresa.

acid2_b

Dagen innan jag åkte till Indien tränade jag sista passet på på min “6 weeks to Peak” och gjorde en mätning på Tanitavåg. Det jag var ute efter var framförallt konditionseffekten – och jag tycker det är otroligt kul att se att det bara tog några pass så var min kropp med mig. Det gick enklare och enklare att jobba upp till den pulszon jag skulle vara i och stanna där men framförallt så märkte jag att min puls sänktes snabbare och snabbare efter varje intervall. Men för just den här utmaningen så var det inte negativt att jag också gick ner både i vikt och fettprocent. (Är du överdrivet intresserad så kan du jämföra bilden ovan med bilden i det här inlägget…) 

acid2_a

Det gav bra effekt på kort tid, det har varit otroligt roligt att träna och jag tänker på något sätt fortsätta för att det är så vansinnigt skönt att gå ner i källaren, ta på ett pulsband och bara köra. Jag behöver inte tänka, bara göra och jag vet att det är bra för min kondition.

Är du det minsta sugen och bor i närheten så säger jag säger bara – testa!

This entry was posted in Löpning and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *