6 Week to Peak

170926_acid201709210036

Jag är dålig på att träna hårda intervaller nära max ensam. Men när någon säger åt mig vad jag ska ha för puls så kör jag bara. Acid är ett litet ställe nära Rådmansgatan i Stockholm. Specialiserad på konditionsidrott. Under gruppträningspassen har du alltid ett pulsband på dig – och pulsen syns på två skärmar i lokalen. Varje pass kör du Acid-intervaller. Åtta set av 2 minuter i grön zon (70% av max) 2 minuter i gul zon (80% av max) och en minut i röd zon (90% av max)

Jag ska köra sex veckor på Acid training. Jag har en riktig håll-käften-utmaning i slutet av oktober (mer om det en annan dag!) och behöver hålla mig hel, jobba många pass nära maxpuls och springa långpass.

acidpuls

Jag gillade Acid när jag var där och provtränade och six weeks to peak kändes som en roligt grej att fokusera på i sex veckor för att få till bra konditionsträning – utan att gå sönder som jag lätt kan göra om jag bara pangar på med massor av löpning. Under ett Acidpass kör du först två intervaller på cykel (2 min+2 min+1 min), roddmaskin, stakmaskin och så en styrkecirkel. Ibland är styrkecirkeln under intervallerna och ibland kör du styrkan efter. För en konditionsjunkie som mig så var det som en dröm att gå ner i den här källaren och bara kötta – inte tänka. När Liv sedan berättade att min idol Mikael Mattson varit med och tagit fram dom här intervallerna var jag såld.

170926_acid201709210006

Vad är då 6 weeks to peak. Jo jag signar upp mig på att köra två pass i veckan på Acid och så börjar jag med att första veckan träffa en PT (jag träffade Liv – lite extra roligt eftersom jag träffat henne förut – kolla här för gammal film) och så vägde hon mig på en Tanitavågen för att se var jag befinner mig idag. Här har du mig i genomskärning. Muskler och fett och allting. Eftersom vi inte har någon våg hemma så var det lite roligt att få min vikt på papper. Tydligen 69,1 starka kilo. Liv gick igenom vad jag har för mål, hur jag tränar utöver Acid och så vill hon att jag skickar in tre dagars kostdagbok.

IMG_7205

Jag bryr mig noll och ingenting om vad jag väger så länge jag mår bra, kan göra det jag vill och använda mina kläder men som sagt var lite intressant. Fokuserar på att min “metabolic age” (vad heter det på svenska?) är 28 år och att jag är vältränad jämfört med en vanlig (vad det nu är?) tjej i min ålder. I vilket fall så ska det bli kul att se vad som händer på sex veckor.

170926_acid201709210002

Sex veckor. Tolv pass på Acid. Det borde jag fixa. Älskar att det är en hanterbar tid. Gillar intervallerna mer och mer för varje gång. Älskar att dansa med min puls och känna hur kroppen svarar mer och mer för varje pass. Älskar att känna mig motiverad och se ett mål framför mig. Har saknat det. Det där drivet som gör att jag vaknar lite pirrig men glad för att jag är på väg mot något roligt men svårt.

170926_acid201709210009

Liv frågade om jag vill bjuda mina läsare på ett pass på Acid (alltså dig!) och det vill jag ju såklart. Så lördagen den 14 oktober klockan 11:30 kör vi ett pass på Acid. 15 platser. Lovar att det blir jobbigt men jag lovar att peppa dig satan mycket när jag befinner mig i grön zon. I röd zon går jag in i min bubbla – då hör du inte mycket av mig. Det ska bli kul att ses – anmäl dig här! (Nej du behöver inte vara vältränad, du behöver inte kunna cykla, ro eller staka men för din egen skull är det bra om du gillar konditionsträning) 

This entry was posted in Cykel, Styrketräning and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *