TESTVECKA

CoachCarl säger att jag ska tänka på testerna mer som träningspass. Men alltså det går inte. Jag VILL bli bättre. Jag vill utvecklas. Alltså är testveckorna = en smula ångest.

Testerna som vi kör varannan vecka är:
* Cykla 60 minuter i distanspuls 125-135. Notera medelwatt och medelpuls för perioden.
* 5 min all out (10 min rullvila) – 20 min all out på Wattbike
Vila 20 min(energidryck) sedan 60 min löp med 140HR (registrera snittfart)
* Simning. 500 meter högsta möjliga fart
* Sömndagbok (skicka medelsiffran för 2 veckor)
CoachCarl vill att vi siktar på att ligga i sängen nio timmar och säger att ökad mängd sömn är den enda åtgärden som förbättrar träningseffekt med bevisat dopingliknande effekt. Brukar tänka på det när jag funderar på att gå upp 05:00 för att hinna med cykelpasset. Tänker att ett missat morgoncykelpass inte spelar någon roll för min prestation i sommar – två veckors sjukdom spelar större roll …

IMG_9808

Igår körde jag 5 min+20 minuter cykeltest (och löpband på det). Har kört med schema från Konditionsidrott sedan i november och älskar det. Jag tycker det är skönt att ha ett schema att bocka av – det gör att jag inte känner någon stress över träningen. Någon annan har gjort upp en plan åt mig – följer jag den så kommer jag utvecklas. Gillar!

Vad säger värdena då? Jag har aldrig varit något fan av siffror men det är kul att se att det händer saker.
I november kom det 237 watt ur mina ben på fem minuters testet. Igår 268 Watt.
Under 20 minuters testet var min ftp 177 i november och igår 202 (213*0,95)
Vissa tycker att det är lite, andra tycker det är mycket. JAG tänker vara nöjd över att det går åt rätt håll OCH så tänker jag vara nöjd med att jag blir bättre och bättre på att inte mesa när jag kör intervaller och test. Tycker ofta jag inte kör fullt ut, men igår mätte Carl Mmol (hur mycket mjölksyra jag har i blodet) efter 7 minuter och efter 20 minuter. Jag var uppe i 12,6 … det finns det säkert också många åsikter om men jag tänker vara NÖJD över att jag inte låg och mesade utan verkligen körde hårt.

Frågade vad CoachCarl tycker du ska göra för tester och han sa att har du wattmätare så gör 20 minuters test en gång i månaden för att se att du är på väg åt rätt håll. Gärna varannan vecka – då får du signaler om din träning fungerar. Sänkt prestation i tester kombinerat med sänkt förmåga att få upp pulsen kan vara tecken på att balansen mellan träning/återhämtning är utmanad vilket ofta behövs för bra resultat men för många veckor i det stadiet försämrar din utveckling …
Har du ingen wattmätare så välj en runda ute som tar 15–30 minuter och kör den som ett test då och då. Försök göra mätningarna i så lika förhållanden det bara går när det gäller väder, vind, kläder, tidpunkt mm.

Har du frågor så fråga på – kan inte jag svara så tänker jag tvinga CoachCarl.
* Observera att filmen överst inte har något med mina tester att göra … låt oss kalla det en målbild. Eller något. 

This entry was posted in Cykel, Cykelkurbits, Träningsschema and tagged . Bookmark the permalink.

3 Responses to TESTVECKA

  1. Ulrika says:

    Hej, Sofie! Grattis till en fantastisk utveckling under vintern! Själv fick jag i höstas för första gången möjlighet att börja träna cykling strukturerat, enligt program och med puls- och wattmätare. Nu skulle det bli åka av, tänkte jag. Men efter fyra månader har min ftp inte stigit alls från initialvärdet. Noll, zero, zilch, rien, niente. Så i går bröt jag ihop och beslöt att avveckla min myckna triathlonträning. Det kostar så mycket tid och ger bevisligen ingenting. Utan mätare av olika slag har jag tidigare levt i tron att jag nog blir bättre med träning, men de mätresultat jag nu har tillgång till visar på motsatsen. Har tyvärr ingen coach Carl i mina hoods. Tack för ditt utförliga blogginlägg, det var upplyftande och inte alls gnälligt. Däremot är min kommentar det. Sorry.

  2. Nu är jag inte någon morgonmänniska och tränar just nu oerhört sällan, tidigt på morgonen.
    Däremot känner jag ibland ett behov att jag FRAMÖVER skulle behöva träna tidigt på morgonen för att över huvudtaget hinna träna. Men om man bara kan välja mellan träning kl 05.30 vs ett pass 20.30, så borde man välja kvällspass då (då det i mitt fall påverkar antalet sömntimmar minst)? Eller hur ska man tänka?

    • Sofie says:

      Jag tror på att känna efter. Jag har upptäckt att jag gillar att träna på morgonen – på kvällen blir det ofta inte av och så sover jag sämre om jag tränar hårt sent. Men det är ju jag – har massor av vänner som är precis tvärtom. Gör det som funkar. Så tänker jag 🙂
      Inte mycket till hjälp 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *