Ironmaninspiratör: David Näsvik

39693_428698938512_4339206_n 

16 dagar till Ironman Kalmar. Tänkte fylla dom med träning, kramar, jobb och en hel del vila. Och bloggen tänkte jag fylla med några av mina Ironman inspiratörer. Jag har ställt fyra frågor till ett gäng Ironmans som ger mig inspiration. Just nu sitter jag på så många bra svar att jag vill ge dig alla nu, idag, på en gång. 

39076_428699043512_1707324_n

Men vi sprider ut dom, det är allt från dom som vunnit och vinner tävlingar till sköna Ironmans som jag tycker ger energi. Först ut är David Näsvik, och han har en speciell plats i mitt hjärta för när jag gjorde min första Ironman. Järnmannen i Kalmar 2010, så vann David. Han sprang in i mål efter 8 timmar och 35 minuter. Jag fortsatte i fem timmar till. Han fortsätter vara bra och bäst.

IMG_22235

David, vem är du?

Har väl en ganska brokig bakgrund som f.d luftgevärsskytt och Amerikansk fotbollsspelare. Kanske inte de bästa förutsättningarna, men har fungerat bra ändå, har dock fått jobbat väldigt hårt med simningen. Skrämmande hur fort tiden går, brukar säga att jag inte hållit på så länge men inser att jag numer har kört sedan 2003 och genomfört 13 Ironman och 3 Nice-distanser. Trots en miserabel säsong 2012 (sjukdom/bilkrockar/inga läger) så lyckades jag som nästan alla andra att sätta mitt personbästa i Kalmar på 8:28. Träningen har faktiskt gått extremt bra sedan i maj så om jag kan hålla mig frisk och hel ända fram till IM Kalmar och att jag för en gångs skull har en dag då magen inte krånglar då är jag övertygad om att jag kommer förvåna många positivt. Just magen har varit ett problem sedan hösten 2011, men med tanke på mitt SM-silver från Motala så känns det som om jag är på rätt väg och hoppas att magen håller även för IM-distans.

2. Om du får ge ett tips till den som ska köra sin första Ironman, vad
skulle det vara?

Något som jag sett som genomgående med alla som just gjort sin första Ironman är att de som säger att de cyklade för defensivt alltid är väldigt nöjda med sin sluttid. Oftast är det nog istället ett kännetecken på att man har pace’at helt rätt och därför gör en väldigt bra mara. Så mitt tips blir ju såklart att inte pressa för hårt på cyklingen. Något jag själv aldrig har gjort…hum… Skämt och sido min första IM så cyklade jag perfekt, min andra så cyklade jag för hårt och fick en mycket jobbig löpning. Blev visserligen personbästa ändå, men det berodde mest på att jag tränat så pass mycket mer, inte på att jag pace’at bättre.

Sedan så gäller det ju att vara trygg i det man gjort innan och ha så pass mycket is i magen att man inte slutar tänka under tävlingen. Jag menar om man missar en  vattenlangning vid depån så se då till att i nästa ta det extra lugnt så att du får med dig all vätska du behöver, även om du betyder att du måste stanna. Att köra vidare utan vätska kommer straffa sig mångfalt, än de sekunder som det tog att säkerställa att man verkligen fick en extra flaska med sig.

p5lowres

3. Har du något knep när det blir tungt eller trist under en Ironman?

Min största styrka är nog att vara mental stark så jag lyckas alltid hålla en bra och positiv attityd, även när det går snett. Istället så får jag ge tips på vad som gör mig mentalt förbered på tävlingar och det är trygghet genom vetskapen att man gjort exakt allt som behövs i förväg. Då pratar jag inte om träning, utan snarare att ha en ny kedja, filat ner bromsgummina lite(sparar vikt..), rakat även armarna osv. Låter kanske jättekonstigt,
men det får mig att tänka positivt på tävlingsdagen.
Det är klart att det kan vara trist att tävla en IM ifall man redan väggar alldeles för tidigt, men då gäller det att hitta nya mål och det direkt!
Tror det blir enklast genom att exemplifiera, när jag körde Florida förra året så hade jag varit sjuk tre veckor innan tävling så ”hammarn” kom för första gången redan på cyklingen och det vid just 12mil. Jag gjorde genast om målet för dagen att åtminstone få en bra cykling genom att försöka hålla ihop, då jag dittills cyklat fort. Efter 16 mil så blir jag påkörd av en bil, då blir det nya målet att åtminstone jogga i mål om än blodig. Som sagt gäller att hålla en positiv attityd oavsett vad som händer, för är det något jag har lärt mig genom åren som triathlet, är att det kan svänga fort.

4. Om du måste välja ETT enda pass en vecka, vilket blir det då?

Oj vilken svår fråga, beror ju på vart man är i säsongen, under försäsongen så gillar jag långa distanspass på cykeln, helst i Nice. Under tävlingssäsong så gillar jag alla pass som visar att utvecklingskurvan går framåt. Det är trots allt det som driver mig, dvs att se hur bra jag kan bli. Vill man se hur jag tränar så lägger jag ut i princip all träning på min blogg.

—————————-

Imorgon kommer en annan inspiratör, men har DU kört en Ironman, ge mig dina fyra svar.  Alla har sin historia, och det är det som är så häftigt. Jag var orolig över att det svaren skulle bli för lika, men där kan jag lugna er. Man kan lära sig något av varje inspiratör som svarat.

This entry was posted in Ironman, Vänner. Bookmark the permalink.

5 Responses to Ironmaninspiratör: David Näsvik

  1. Ingrid says:

    Jippie, vilket bra påhitt av dej! Kloka ord och tips från erfarna IM är precis vad jag behöver läsa för att hålla nerverna i styr nu de sista dagarna innan race! 🙂

  2. Sussi says:

    Bra tips!
    Ska tänka på att ta det lungt med cyklingen. Inte alltid så lätt 🙂

  3. Grymma David!! Sån inspiration!

  4. Pingback: Redan i Kalmar | David Näsvik

  5. Pingback: Boostas med energi och pepp! -

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *