Mental träning

Mental träning. Låter lite halvtorrt tycker jag. Men jag gör det hela tiden. Vänder negativa tankar som jag hittar på besök i huvudet. Går igenom allt jag är tacksam för. Men också ser mig själv genomföra tävlingar om och om igen.

Jag gör det inte svårt för mig själv. Jag passar på att se mig själv genomföra tävlingar när jag har en minut över. Ibland när jag är ute och tränar så ser jag mig själv genomföra den perfekta Norseman. Starten. Känslor. Lukter. Jag plockar in så många sinnen jag kan. Ser och känner hur stark jag är när jag simmar iväg. Växlingen till cykel in i minsta detalj. Cyklingen. Och så vidare.

Ibland så händer det att min visualisering hackas upp och tankar som “om jag får punktering då” kommer in. Då tar jag in den situationen. Löser den och fortsätter. Men en sak jag alltid ser till att göra är att under den sista visualiseringen så går allt bra. Jag går igenom allt som kan gå fel, men när det väl är dags för tävling då ser jag bara den perfekta tävligen framför mig.

Jag gör likadant med fallskärmshopp, föreläsningar eller vad det må vara som jag har framför mig. Att jag alltid avslutar med positiva känslor.

En sak som hängt med mig sedan jag hoppade mycket fallskärm och yogade på morgonen är att när jag efter yogapasset, just innan jag börjar väcka upp kroppen efter avslappningen (savasana) visualiserar. Då är kroppen helt avslappnad och huvudet rent. Jag börjar alltid med att tacka för allt bra jag har, allt som kommer upp i huvudet. Sedan ser jag mig själv göra det perfekta hoppet eller tävlingen. Rullar aldrig över på sida och sätter mig upp innan jag fyllt min kropp med positiva känslor och känt och sett mig själv göra Norseman helt perfekt en gång.

Det behöver inte vara efter yoga, det kan vara innan man somnar eller precis när man vaknat. När man sitter på tåget. Huvudsaken är att du:
1. Benar ut allt som kan gå fel och löser det.
2. Avslutar med det perfekta racet/hoppet/föreläsningen eller vad det är du ser framför dig.

Det här fungerar för mig. Det gör att när jag väl startar på tävling så har jag redan genomfört det perfekta racet 1000 gånger.

Just nu är fokus på Norseman. Om och om ser jag mig själv hoppa i från den där färjan och ha min livs bästa dag. Jag längtar på riktigt!

This entry was posted in Balans, Sofies budord!, yoga and tagged . Bookmark the permalink.

6 Responses to Mental träning

  1. Lisa says:

    I Zurich kom jag på en sak som jag missat som jag egentligen vet att jag borde göra…träna i det väder du kommer tävla i. Jag säger det dessutom till andra men glömmer det själv. Jag var så otroligt feg i nedförsbackarna med nya karbonhjulen och korkbromsarna eftersom att jag aldrig testat dem i hällregn och branta backar. Den bilden hade jag inte sett framför mig så hitta lite dåligt väder att njuta i så kommer det att bli en fröjd när det blir sol på tävlingen.

  2. Johanna says:

    Hei Sofie,
    Kul att läsa på din blogg och spännande att du ska vara med i Norseman!
    Et tips med tanke på at den går i Norge är att träna på att springa/gå i stening teräng (gissar att det kommer vara en hel del sten där på slutet). Jag kommer ihåg att det var något som var väldigt ovant när jag började springa upp på fjälltopparna här kontra typ Dundret 🙂 Dom första gångerna gick väldigt mycket energi till att konsentrera mig om var jag satte mina fötter. Framför allt ned igen men den slipper du i tävlingen i alla fall. Vet inte om ni har några steniga backar där nere? 🙂
    Anyway, Det ska bli spännade att läsa om dina upplevelser!
    Lycka till!

  3. Lina says:

    Sofie!
    Du är en sann inspirationskälla! Kan jag gå på kurs hos dig?
    Du är helt enkelt fantastisk!!
    Kramar Lina

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *