Crossfit Endurance kurs

Idag har jag varit på Crossfit Endurance kurs hela dagen. Löpning, skadeförebyggande träning, kost och mycket annat har stått på schemat.

Framförallt har vi gått igenom löpteknik. Först övade vi på att hitta grundpositionen. Höftbrett isär med benen, lite böjda knän, aktivera magen, armarna cirka 90°, avslappnade axlar och blicken framåt. 

Sedan övade vi på hur vi från grundpositionen ska falla framåt. Och sist av allt hur foten ska lyftas.

Inne. Ute. På film. Med händerna framför kroppen. Bakom kroppen.

Testade olika kadens/frekvens på fötterna. Enkelt, ladda ner en metronom till din telefon och testa. 90, 95, 100, 105. Vad känns bra? De flesta brukar landa kring 96. (Tänk då att tillexempel höger ben ska lyftas varje gång det piper. Frekvensen är alltså egentligen dubbelt så hög, men det är enklare att koncentrera sig på ett ben)

Avslutade med en WOD (workout of the day). 10 minuter i lag om tre. En sprang cirka 200 meter, en gjorde burpees (och räknade hur många) och den sista stod i plankan. När den som sprang kom tillbaka så fortsätte den göra/räkna burpees, den i plankan sprang och så vidare.

08.00 imorgon fortsätter vi. Då blir det visst mer prat om hur man lägger upp träningen för en löpare/multisportare/triathlet, teknik för cykel och simning och mycket annat. 

Varför ville jag gå den här kursen? För att jag tror på att träna så här om man vill bli en bättre löpare/triathlet! (Magnus kör mycket efter det här konceptet och jag har aldrig känt mig snabbare eller starkare än jag gör idag.)

Enligt Dan som håller den här kursen så har 85% av alla löpare någon slags skada under ett år. Men med styrketräning och genom att ändra sin löpstil så kan man slippa det. Jag menar, hur underbart är inte det? Så nära en quick-fix man kan komma.

Hur många gånger har jag inte hört att löpning är naturligt? När någon säger att de inte är en löpare så brukar hallellujjalöparna i kör säga “spring meeeer, när du kommit över  den berömda tröskeln så kommer du älska det”.

Alla kan springa. Ja.
Men vissa har bra löpteknik utan att behöva träna på den. Men det är många av oss som inte har det, och till exempel genom att sätta ner foten långt framför oss så utsätter vi våran kropp för helt onödiga belastningar. Som Dan sa så är väl egentligen marklyft något ännu naturligare? Men hur många vuxna gör perfekta marklyft i gymmet utan att träna på tekniken? Vi lägger ofta ner massor med tid åt att teknikträna i gymmet men ingen eller lite tid åt att träna löpteknik.

Nu tycker jag inte att man måste gå en kurs i hur man ska springa. Ta din kamera eller telefon och be någon filma när du springer. Kolla på filmen. Ser det ut som du tror? Checka av:
1. Position. Har du huvudet rakt ovanför axlarna? Axlarna rakt ovanför höfterna? Armarna 90°? Blicken rakt fram?
2. Är det din höft som leder? Du ska falla/luta framåt med en bra grundposition. Använd gravitationen för att förflytta dig framåt.
3. Lyfter du hälen längst med benet direkt upp mot rumpan?

Gör du allt det där så borde du automatiskt sätta ner din främre fot rakt under kroppen. Hepp!

Nu tycker jag inte det är så enkelt. Jag har jobbat med min löpteknik ett bra tag och fortfarande så ser det inte ut exakt som jag tänker mig när jag ser mig själv på film… Men det tar sig, och jag har ett helt liv på mig att bli snabb och snygg.

Och appropå löpning så tycker jag MarathonMia skrev enkelt och bra om löpteknik häromveckan! 

Har du något att tillägga? Eller någon fråga som jag ska ställa imorgon?

This entry was posted in Crossfit, Löpning. Bookmark the permalink.

One Response to Crossfit Endurance kurs

  1. Pingback: CrossFit Endurance dag 1 :: Träningsbyrån

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *