I mina växlingspåsar

Det här var vad jag hade i mina växlingspåsar i Nice. Varenda pryl är köpt för mina skattade pengar så jag har valt dem omsorgsfullt! Skriver det lika mycket för er som funderar på vad som kan tänkas behövas inför Kalmar som för mig själv (så jag kan kika in här och kika så jag inte glömmer något nästa gång)

Ok, only for nörds. Here we go.

Triathlonkläder under våtdräkten. Linne från Zoot. Byxor 2XU, kompressions-sleevs från Orca. Ett litet band där man har chipet som mäter tiden från Zoot. Våtdräkt från 2XU. Googlarna på bild är från Zoog, men jag gillar Speedos Speedsocket mest. Simmössa. Öronproppar ifall det är kallt vatten. Mitt pulsband och min Garmin 310XT klocka. Apotekets tub med vaselin som jag smörjer i nacken mot skav från min våtdräkt. En enervittablett som jag tar innan simningen.

Cykelskor från Shimano (love them!), hjälm från Lazer, cykelhandskar från Giro, solglasögon jag cyklar och springer i från Adidas. Nummerlappsbälte från Orca. En växlingshandduk från mamma Eivors skåp i Gällivare. Bra att torka av fötterna på innan man sätter på strumpor och skor. (När jag kör korta triathlon har jag inga strumpor i skorna, men på längre så tar jag på ett par)

Löparskor från Asics, strumpor från Nike, solkeps från sailfish, solskyddsfaktor från apoteket. Powerbar gel, skavsårsplåster, enervittabletter, en flaska fylld med resorb (tar med den första biten av löpningen och dricker för att ersätta salter och mineraler…) I Nice hade jag laddat med ett par extra löpartighs, så jag kunde byta om de från cyklingen kändes genom-äckliga. En tub Percutane att smörja mitt knä med om det gjorde ont.

Och en ask Berry boost bara för att jag fått den som lycka till present av Boel (som jag tävlat i SM och VM i fallskärmshoppning med) tänkte den skulle göra mig glad, och att magen skulle bli glad av något 100% naturligt efter att ha levt på rätt vidriga gels och sportdrycker under cykligen.

Och nu till min cykel. Där kör jag med en flaska mellan tempopinnarna bara för att hela tiden komma ihåg att dricka och slippa sätta mig upp och göra det. Sedan Kalmar så har jag bara vatten i den och så har jag sportdryck/cola i en flaska på ramen. På ramen, bakom styret har jag en snack-pack (en liten väska) med energikakor, gels och enervittabletter. I Nice hade jag också ett flaskställ bakom sadeln, mest för att jag inte kom på något annat bra sätt att få med mig extra tub, kolsyrepatron, pump och ett litet multiverktyg annars. (I Kalmar hade jag istället en liten väska under sadeln med extra slang, däckavtagare och kolsyrepump.)

I Nice körde jag enligt samma mat och sovklocka som i Kalmar. En gel i timmen, massor med vatten direkt efter det. Drack hela tiden, mest vatten men också sportdryck och avslagen cola. Tog en enervit-tablett i timmen (ca en halvtimme efter gel) och därimellan en bit energikaka när det kändes rätt. Det finns de som har mätt upp exakt hur mycket de ska dricka och när, men jag tycker det fungerar att dricka lite då och då och extra mycket just när jag äter något (för att inte magen ska få en chock av gel/energikaka)

Jag är övertygad om att det är bra att ha en plan över vad du ska äta, om det känns lite trist så kan man fundera på vad som ska ner i magen och när. Annars är det lätt att det blir för lite och man kommer på det när det är försent och kraften inte finns i benen och livet känns lite gråare än vanligt… Då tar det ett tag innan man är tillbaka igen. Helt onödigt.

Sedan upplever jag det mycket enklare att få i mig energi på cykeln än när man springer. Under Nice löpning så tog jag lite salta kex, banan och vatten/cola/sportdryck. Magen var ok, men det kändes inte som den hade välkomnat en gel så jag skippade dem under löpningen.

Man behöver VERKLIGEN inte allt det här för att genomföra en triathlon. Det räcker oftast med badräkt, simgogglar, en cykel, hjälm och ett par löparskor.

Det går tillexempel precis lika bra att nåla fast nummerlappen på tröjan. Enda orsaken till att jag har det fäst på ett band är för att man ska ha nummerlappen på baksidan under cyklingen och på framsidan under löpningen. Det är enkelt att bara vrida runt det.

Vill man inte nåla fast nummerlappen på tröjan så kan man ta ett vanligt vitt gummiband, knyta ihop det och fästa nummerlappen med säkerhetsnålar. Precis lika bra. Inser att jag gått ner mig i triathlonträsket och tycker det är roligt med prylar. Ska skriva ett inlägg över vad jag tänker på när jag packar för en sprint eller olympisk (kortare tävlingar än den jag körde i helgen) triathlon och hur jag ställer upp sakerna, vilken dag som helst nu. Bara lite tid uppenbarar sig i horisonten.

Har ni frågor, mejla eller kommentera. Någon som tycker annorlunda? Hojta till så jag lär mig något.

This entry was posted in Prylar, Tävling. Bookmark the permalink.

3 Responses to I mina växlingspåsar

  1. lina says:

    Åh detta var superbra tips, precis vad jag behövde! 🙂

    Hoppas vi ses i Kalmar och stort grattis till en grym prestation i Nice!!

  2. Vilma says:

    Instämmer, bra tips! Bokmärker den här sidan inför Kalmar 🙂

  3. Annika says:

    Tack snälla! Väldigt bra skrivet och förklarat!
    Ringer dig definitivt när jag har mer frågor (och de kommer att komma ju närmre loppet jag kommer 🙂
    Kramis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *