Stabilitetsträning för triathleter

Innan jul så var min triathlonklubb på en kväll hos accessrehab. De fotograferade vårt skelett, gjorde vingeltest och så testade vi lite övningar i redcord. Riktigt bra. Läs mer om det här! Idag fick vi ett program, och jag ska försöka köra igenom det då och då.

Att träna i slingor är otroligt avslöjande. Ganska snabbt så märker man om man är lika stark på bägge sidorna. Och att göra armhävningar i dem … tja, det är … jobbigt.

När jag skriver slingor så menar jag redcord, TRX, Func Gym eller vanliga spännremmar som du fäster i till exempel taket. Sedan fäster man olika handtag i dem beroende på vad man vill göra.

Varför ska man då träna i dem? Jag skulle säga att det är svårt att fuska i dem, och det finns så många övningar där man direkt ser om kroppen är i balans. Är du lika stark i höger baksida lår som i vänster? Och balans strävar vi väl alla efter.

Det och att man får med sig alla små små muskler (som baksida axel med flera) som behöver stärkas upp för att man inte ska få problem. Och så är det rackarns roligt också. Fast jag kan erkänna att efter några övningar där svetten rinner, och armarna/benen darrar så känner man mest för att klippa av snör-j*vlarna eller elda lite med en tändare på dem. Men det är väl bara jag som får sådana tankar?

Har ni testat?

(Klickar ni på bilden så öppnas en pdf)

This entry was posted in Styrketräning. Bookmark the permalink.

One Response to Stabilitetsträning för triathleter

  1. Annika says:

    Jag tycker att det är så fantastiskt att du delar med dig av träningstips och handfasta instruktioner. Tack!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *