“Jag har inte tid att träna”

Den vanligaste frågan jag får är hur jag hittar tiden att träna för en Ironman med två små barn och heltidsjobb.

Tiden finns oftast – det är en av de mest rättvisa sakerna här i världen, vi har alla 24 timmar varje dygn! Sedan väljer vi vad vi vill göra av våra timmar. När jag började skriva det här inlägget så kom jag fram till att det inte går att skriva utan att börja prata om prioriteringar och målsättning. Jag förstår att man prioriterar att inte träna i perioder. Men det är väldigt få som säger “jag tycker det är viktigare att titta på TV än att träna”, det är lättare att säga att man inte har tid …

Om man kartlägger vad man gör av sina 24 timmar så brukar de flesta inse att det faktiskt finns tid, men visst finns det perioder i livet då det är svårt att få till. Jag säger bara hatten av för ensamstående föräldrar, hur ni får ihop det är för mig magi. När min sambo är bortrest så blir det automatiskt färre träningstimmar den veckan. Men barnen har också gjort att jag verkligen njuter av träningen på ett nytt sätt. Det är MIN tid, och bara min!

Här är mina nycklar till att hitta tid och inspiration till träning:

1. Planera.
De som känner mig vet att jag för några år sedan knappt planerade vad jag skulle göra om en timme. Nu sätter jag och min sambo oss ner på söndagen och kikar på vad veckan som kommer innehåller. Bestämmer vem som lämnar och hämtar barn (och gärna ett matschema så man inte behöver fundera på vad man ska äta när man kommer hem med två hungriga ungar).

När jag inte lämnar barn på morgonen ser jag till att vara riktigt tidigt på jobbet eller så morgontränar jag. (Och nej jag är ingen morgonmänniska, men en motiverad människa)

När jag vet vad jag har för tider att passa i veckan så lägger jag in veckans träningspass, just nu skickar coach Magnus mig träningsschema för en månad i taget. Sedan försöker jag behandla mina träningar precis som andra möten. Men en sak jag är noga med är att de dagarna det inte fungerade så stryker jag bara det, man kan inte gå omkring och ha ångest över missade träningar. Livet är för kort för det.

2. Koncentrera dig på en sak i taget!
När jag tränar så koncentrerar jag mig på det. Självklart kan jag fundera på jobb, och förvånansvärtofta lösa problem ute i löpspåret … men grundtanken är att när jag jobbar så jobbar jag, när jag tränar så njuter jag av att träna och när jag är med mina barn så är jag med mina barn. Jag säger inte att jag alltid lyckas, men jag strävar efter att leva i nuet, lyssna på min kropp och hinna lukta på blommorna.

3. Hitta ett mål
För mig fungerar det att ha ett mål och jobba mot. Det viktiga är att hitta ett mål som du går igång på. Inte någon annan. Det spelar ingen roll att din granne tycker att Tjejmilen är ett bra mål – om du inte gör det. Hitta ett mål som du kan se dig själv bli glad över att genomföra. Sedan spelar det ingen roll om det är Tjejklassikern, Vätternrundan eller en Ironman. Tänk på att det ska vara ett mätbart mål inte bara “gå ner lite i vikt på obestämt framtid”.

4. Ta hjälp!
Fråga ut vänner som har gjort det du vill göra, eller anlita en personlig tränare. En gång eller flera. Kanske bara för att få ett träningsprogram som du kan följa. Eller köp en bok eller tidning med ett program att följa.

5. Vänner
Bestäm kompisträff på gymmet, eller ta en löptur eller promenad ihop. Jag försöker matcha in så jag har något pass tillsammans med vänner. Ett av mina favoritpass är morgonyoga med en vän och med god frukost efteråt.

6. Klubb
Sverige är fantastiskt – det finns en idrottsförening i varje hörn. Och oftast kostar det inte många kronor att få vara med i en triathlonförening, fallskärmsklubb, löparförening med mera. Och vips har man 100 träningsvänner.

7. Delmål
Hitta delmål efter vägen. Jag älskar att ha träningsresor inbokade efter vägen, så jag kan se fram emot en resa till Mallorca – och när jag kommer dit vill jag ju inte missa massa cykling för att jag är svag så det motiverar mig att träna inte bara för min tävling utan även för att orka med det roliga efter vägen.

Eller en liten tävling, ska du köra marathon i sommar så kan det vara bra att anmäla sig till Premiärmilen eller något annat kortare lopp. Delmål kan också vara när du passerat ett visst antal tränade timmar, eller sprungna mil. Ibland kan man gå igång på att se en belöning framför sig – som en massage eller att när jag hållt mig till träningsprogrammet i januari så ska jag köpa det där träningsplagget som jag verkligen vill ha.

8. Hitta något som är roligt!
Testa igenom träningsformer tills du hittar något som du ser fram emot. Kanske är det magdans, boxning, spinning eller yoga. Jag tränar för att ha kul men också för att jag vet att jag får så mycket mer energi till annat om jag är i hyffsad form. Så visst, alla träningspass är inte roliga – men jag försöker se det roliga i varje pass. Ett löp intervall pass kommer i förlängningen göra att jag blir snabbare på min Ironman och då ser jag det framför mig när jag känner att jag bara vill gå hem till soffan.

9. Packa väskan dagen innan!
Precis som jag lägger fram barnens kläder kvällen innan så lägger jag fram mina egna kläder och packar träningsväskan kvällen innan. Jag ser också alltid till att ha träningsväskan packad på jobbet, ifall att …

Träningsväskan på jobbet är alltid klar med necessär, träningsskor, lås och vattenflaska och sedan har jag en påse som jag fraktar smutsiga respektive rena kläder till och från jobbet.

10. Lunchträning
Om man inte kan träna innan eller efter jobbet försöker jag få till ett lunchträningspass. Det är fantastiskt vad man hinner med på 30-45 min. Ett löppass, spinningklass eller ett gympass. Kör man stenhårt de minutrarna så är man slut. Sedan får de
t bli en snabb lunch vid skrivbordet eller på språng. Jag tror på att sitta ner och äta lugnt, men jag kan inte föreställa mig att det skulle vara skadligt att äta på språng någon dag i veckan.

11. På väg
Det gamla klassiska tricket att kliva av bussen en station innan jobbet och få en promenad fungerar. Men också att ta på träningskläderna och kliva av tåget innan och springa sista biten hem. Eller cykla till jobbet. Jag har tre mil till mitt jobb och under sommarmånaderna har jag börjat cykla in någon av dagarna. Det tar ca 20 minuter längre än tåget, men då är träningen gjord när jag kommer dit.

12. Träning är inte allt!
Som en föreläsare jag hörde sa “om jag visste att jag skulle dö imorgon, inte f*n hade jag gått till gymmet just idag” och det kan jag skriva under på.

Det tål att tänkas på då och då – om jag skulle dö imorgon, vad skulle jag göra idag?
Se till att få in de där sakerna som gör dig lycklig i ditt liv!

Är det att se TV – ja, men gör det då!

Berätta, hur får ni tid? Vad är viktigt i ditt liv?

Ett litet ps. Ber om ursäkt för att jag hoppar mellan ämnena i listan och att vissa punkter egentligen hör ihop, jag skrev bara ner det jag kom på. Det var inte meningen att det skulle bli en lång artikel … Ds.

This entry was posted in Tid. Bookmark the permalink.

28 Responses to “Jag har inte tid att träna”

  1. Stefan says:

    Bra skrivet!! Vill gärna addera att min absoluta känsla är
    att jag tjänar tid på den tid jag tränar. Ju bättre jag tränar, ju
    bättre jag mår…så är jag bättre, håller mig friskare och är
    effektivare i min vardag. Så att träna ger mig nästan fler timmar
    per dag än de normala 24. Åtminstone om man ser till hur mycket man
    hinner med. Ha en härlig träningsdag! //Stefan

    • Sofie says:

      Bra skrivet själv – håller med!
      Träning ger en energi, så man kan säga att det är lite orättvist – du och jag har 25 timmar om dygnet 🙂

  2. Sara J says:

    Du är fin Sofie, jag blir så glad när jag läser det här! Jag vill gärna yoga och äta frukost med dig någon morgon:)

  3. Åsa says:

    Ett utav de bästa blogginläggen på länge. Tack! Jag är verkligen glad över att du har börjat blogga. 🙂

  4. Jessica says:

    Kloka vackra kvinna, vad du är bra!

  5. Hej Sofie,
    Grymt bra och imponerande! Riktigt riktigt bra!

  6. Ken says:

    Tipset min bror, Svartbelte-Hansen, i Norge om dette innlegget, fordi det var så bra 🙂

  7. Glenn says:

    Hur bra skrivet som helst! Skitbra! Allt är med: Planering,
    Fokus i nuet, Mål och delmål, Ha roligt också, ingen skuld eller
    ångest – bra! träna i klubbar med vänner, Träningen i vardagen.
    Mycket snyggt och inspirerande och bra!

  8. Jonna K says:

    TV motivation – Vissa program på tv får mig komma ut, speciellt om de är REPRIS. Repris på Biggest loser varför ska man glo bort ngt man sett i en timme? Ngt där människor kämppar med sin övervikt.

    Skolan-motivation – Jag som student får frågan, hur hinner jag få godkänt på tentor och träna så mycket.
    Det är ju så mycket roligare träna, så jag går och springer av mig sen kan jag koncentera mig på plugg. Ibland har jag känt att jag tränat lite för mycket och pluggat lite. Då hittar jag tid till att plugga istället.
    Helt enkelt är träningen min belöning att jag studerat tex. 7 timmar.
    7 timmar på sitta på rumppan-pass får väl vem som helst vela springa.
    Nu när det är så lite kvar av skolan också får mig kämppa lite extra.

    • Sofie says:

      Så sant Jonna, vem vill inte springa efter 7 timmars plugg 🙂
      Heja dig!
      Det finns forskning på att de som tränar presterar bättre i skolan än de som inte gör det, och du är ett levande bevis för det!

    • Jonna K says:

      oj vad jag ser att min svenska var inte det bästa hhahahahhaha

      jaja.

      Tack ni. Hejja mig själv! ^_^

  9. Vladimir says:

    Yay, äntligen, en till grym bloggare. Vilken rivstart
    Sofie!! Grymma inlägg, ser fram emot att få massa inspiration från
    dig. Kika under permalinks i dina Word-press-inställningar och peta
    om så att länkarna ser ännu trevligare:
    http://lanttolife.se/jag-har-inte-tid-att-trana/ istället för
    http://lanttolife.se/?p=281

  10. Mia S says:

    Otroligt bra skrivet! Kom att tänka på att egentligen ger
    min son mig mer tid än han tar eftersom jag måste planera mer och
    utnyttja tiden bättre! 🙂 I och för sig är han inte sex månader
    ännu så jag kanske kommer ändra mig längre fram 🙂

  11. Martin L says:

    Bra skrivet! Jag ser det som att om jag kört ett löppass
    eller gympass efter jobbet så har jag förtjänat en timme eller två
    framför något bra tv-program eller en film på kvällen. Man kan då
    också slappna av mer och njuta av nuet framför tvn utan att tänka
    att man borde träna. Kom även på att det är sällan man hör folk
    säga tvärtom…”jag har inte tid att se på tv” för jag tränar.
    Kanske är det man ska börja med;)

  12. Pingback: Retention gone wrong « Moving Music

  13. Pingback: Jag är så glad att just den här tjejen har börjat blogga! « Åsas Träning

  14. Marion. K. says:

    Heja,heja….
    Jaa,jag önskar verkligen jag kunde mer än jag träna redan..2-3ggr/v, är ensamstående och jobbar verkligen aandra sidan stan hur man än vill, kan jag inte trolla fram träningstid nånstans ifrån.. All tid går verkligen på marginaler,så det gåår inte :(.. Å det finns tyvärr dem som INTE förstår det… You go girl.. Glad ändock för alla som kan..

    • Sofie says:

      Som sagt var. Magi hur man får ihop livet som ensamstående. 2-3 ggr i veckan är mer än de flesta andra. Du är grym. Heja dig!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *